Wir mussen weiter.

Ik ga het proberen achter me te laten, het verlies van de halve finale tegen Argentinië. Maar mijn gifbeker moest eerst nog leeg want de Duitsers wonnen de finale op Duitse wijze met een doelpunt in de slotminuten. Denk niet dat ik een grapje maak als het over WK finales en Duitsland gaat. Vanochtend sloeg ik de krant open en ik kon hem wel aan stukken scheuren. Een artikel over waarom Duitsland overal het beste in is. Auto’s, politiek, voetbal, intelligentie, vriendelijkheid, ik moest het lezen maar de tranen sprongen zowat in mijn ogen. Ik haat ze, ik haat ze, ik ga er nooit meer heen, dat dacht ik. Ik ben zo afgunstig dat het niet mooi meer is. Ik zei nog tegen Linda, dat ik op Facebook had willen zetten dat er nog een kans was dat het vliegtuig neer zou storten, maar dat zou te ver gaan. Dat vind ik zelfs. Hooguit dan die vervloekte Mario Götze die eruit ziet alsof hij een hooggeplaatste vader heeft. Het meest pijn doet het me nog dat ik vrijwel alleen sta in mijn strijd, mijn buurmannen hadden gewoon een shirt van die Mannschaft aan. Daar zou je toen ik jong was nog op zijn minst voor worden kaalgeschoren. Hoe heeft het zover kunnen komen met dit land dat we in slaap gesust zijn, klaar om ingelijfd te worden door de grote Germaanse broer? Het moet de feestgeneratie van nu zijn, die vrede sluit met iedereen die een luidruchtig bierfeest organiseert.

De WK finales zijn niet zomaar wat. Ze maken deel uit van de geschiedenis en hebben gunstige invloeden op het welzijn van een land. WK finales zijn voor mij een “trip down to memory lane.” Vanaf 1974 weet ik ze allemaal nog, en elk WK brengt me een herinnering. Gisteren kwam ik er weer pijnlijk achter dat ik mijn vader mis. Hij had deze ellende voor mij kunnen relativeren. Als hij er nog zou zijn zou ik niet zo’n hang naar het verleden hebben. Dan zou ik een wat gezondere kijk op het WK hebben.

Ik zag het beeld van honderdduizenden Duitse supporters in Berlijn, wachtend op hun helden. Het vliegtuig met die Mannschaft vloog laag over de menigte, bij wijze van groet. Ik moest toegeven dat dat mooi was. Nee, niet mooi, het was prachtig. Wat zou ik graag voor Nederland gewild hebben wat Duitsland daar deed. Stel je voor, het vliegtuig met daarin Robben, Van Persie c.s vliegt over een oranje blije menigte omdat het ons e i n d e l i j k gelukt was. Ik zou het niet droog houden. Ik zou huilen van geluk. Ik ga nu weer vrede sluiten met de buren. Duitsland is geen onterechte winnaar. Und jetzt Schluss mit der Weltmeisterschaft, we gaan weer verder. Maar dat u even weet dat het me ernst was.

10 reacties op “Wir mussen weiter.

  1. linda schreef:

    Zo, héhé, kunnen we eindelijk aan mijn vakantie beginnen!

  2. Ximaar schreef:

    Je hebt waarschijnlijk nog even opgezocht wat Götze in het Nederlands is. 🙂 Bij elkaar natuurlijk een Gotspe.

    Voordeel is wel dat ze met het gepatenteerde Nederlandse spel hebben gewonnen. Zo hebben ze toch iets van ons geleerd binnen de EU.

    Erger vond ik dat Messi een prijs kreeg en niet eens voor de grootste energiebespaarder.

  3. Mack schreef:

    Het maakte veel goed dat Messi er niet blij mee was. Als je die prijs krijgt zul je toch op zijn minst je niveau moeten halen. Rodriguez, die steeg boven zichzelf uit. Ik vind wel dat een aanvaller de prijs moet krijgen, Robben had dus ook gekund, want die haalde zijn niveau. Stefan de Vrij is een verdediger, en dat worden nooit de grootste voetballers.

  4. Ximaar schreef:

    Messi was er idd niet blij mee, hij liep er vreselijk opgelatengevoelig bij. Als Neymar in de buurt was geweest dan had ie die waarschijnlijk dat ding gegeven en was ie voor eeuwig beroemd geweest in Brasilië.

  5. von Bloghausen schreef:

    Ik zoek nog steeds naar een antwoord waarom we de wedstrijd tegen Argentinië hebben laten lopen.

  6. Mack schreef:

    Basisopstelling was niet goed, wissels wel naar toen was het te laat.

  7. Dhyan schreef:

    Duitsland speelde over het algemeen genomen een tenenkrommende wedstrijd en bij Nederland nam ik rustig de tijd om te plassen en koffie te zetten, dat is voor mij het verschil.

  8. Margo schreef:

    We zijn toch allemaal Germanen en Europeanen! Dus ‘wij’ hebben gewonnen! 😀

  9. Mack schreef:

    Hoe kom je op die merkwaardige gedachte zeg!

  10. Margo schreef:

    Ja hoe kom ik erop? Ik ben een wereldburger, zo kom ik erop! Trouwens Ximaar heeft een poging gedaan je te helpen bij de verwerking van je verdriet. Lees het even, het scheelt misschien een traumaatje.

Zegt u het maar

