Ooievaar en boerenzwaluw

Laatst zag ik een ooievaar. Hoewel niet echt zeldzaam toch nog steeds bijzonder. Hij stond in een weiland hier vlakbij, in het voor ooievaars gevaarloze Nederland. Wat ik mij toen niet realiseerde is dat de vogel een paar maanden geleden nog in Afrika stond. Afrika, Nederland, voelt u het verschil? Ik heb het over de wildernis, de ooievaar stond op een paar meter van een leeuw en misschien is een van zijn makkers wel door een leeuw gegrepen. Of misschien is hij aangevallen door een visarend. Duizenden kilometers heeft het beest afgelegd, vliegend op de thermiek boven Afrika, de Sahara ontwijkend tot hij bij de Middellandse zee komt waar hij het op eigen kracht moet doen omdat de thermiek ontbreekt. Hij vliegt zo laag mogelijk maar als hij het water raakt met een van zijn vleugels stort hij neer en verdrinkt hij. Dat is de trek van de ooievaar. En dan komt hij hier, in het paradijs. Geen leeuw, geen visarend, helemaal niemand gaat hem bedreigen. Mensen zetten zelfs nestpalen neer zodat hij kan broeden. Waarom in hemelsnaam keert hij terug naar Afrika?

Hetzelfde geldt voor de zwaluw. De boerenzwaluw is een prachtige, sierlijke vogel en heeft dezelfde reis gemaakt als de ooievaar, alleen vloog hij niet op thermiek maar op eigen kracht. Ook de Sahara ontweek hij niet, hij nam de kortste weg naar onze plek in Noord-Europa. Ze komen hier om te broeden, daarna vliegen ze weer terug. Waarom? Kijk, als mens begrijp ik het. Misschien begrijp ik het juist wel helemaal niet eigenlijk, maar ik stel mij zo voor dat je hier gauw uitgekeken bent met een paar weilanden, een bosje wat water. Nee dan Afrika met zijn onmetelijke vlaktes, wilde dieren, adembenemende watervallen, ondoordringbare jungles. Het continent van het avontuur. Ik wil er naartoe, terwijl veel Afrikanen juist hier naartoe komen en niet alleen om te broeden. De ooievaar zal het allemaal worst zijn wat mijn mening over Afrika en Nederland is. Die blijft het liefst in leven en de kneuterigheid van dit saaie landschap ontgaat hem toch. Geen leeuw die hem bedreigt, dat is waar het om gaat. Het liefst zou hij hier blijven maar een echte winter overleeft hij niet. Ik heb makkelijk praten. Als het erop aankomt woon ik ook liever in Nederland dan in Afrika.

9 reacties op “Ooievaar en boerenzwaluw

  1. Dhyan schreef:

    Het gaat goed met de ooievaar, een paar dagen terug telde ik er zeker zo’n stuk of twaalf verspreid in een weiland. Tamelijk uniek lijkt mij om er zoveel tegelijk te zien. Misschien waren ze zich aan het verzamelen voor de lange trek.

  2. Jolie schreef:

    Eigenlijk wel een bijzonder idee, dat die “oer-hollandse vogels”, die hier al honderden jaren op gevelstenen en stadswapens staan, zo ‘multi-continentaal’ zijn 🙂

    Mee-mijmerend bedacht ik me dat ik misschien wel het liefst ergens in The UK zou wonen, of op een skandinavisch eiland, in Afrika ben ik nooit geweest, maar hoe mooi het er ook uitziet op Edwins foto’s (van het inmiddels verwoeste Timboektoe) ik zou waarschijnlijk nooit aan het klimaat wennen.

  3. Mack schreef:

    Dhyan: https://mackwebber.wordpress.com/2005/08/31/hele-lagere-school-voor-niets/

    Jolie: het klimaat zou ik wel aan kunnen wennen, maar de armoede en corruptie, dat ligt voor mij denk ik moeilijker.

  4. Dhyan schreef:

    Grappig dat je er ook tien (of meer) zag.

    Ik heb, vanwege de bewering dat het uniek is, toch maar even gegoogeld en ze worden bij de smalle oversteken over de middellandse zee (boven water is geen thermiek dus benutten ze de verst gelegen landdelen ) zelfs met duizenden tegelijk waargenomen.

  5. Theet50 schreef:

    Het schijnt eeg goed ooievaarsjaar te zijn. Ik heb er nog nooit zoveel gezien als dit jaar.
    2 Weken geleden reed ik naar m’n werk en zag tussen Duiven en Westervoort wel zo’n 40 ooievaars in een weiland. Omroep Gelderland zond later beelden uit met als commentaar dat ze aan het verzamelen zijn voor de grote trek naar Noord Afrika. Er zijn in Nederland meer groepen die naar Afrika trekken. Ze komen meestal uit Den Haag e.o.!

  6. Mack schreef:

    Ja Den Haag heeft niet voor niets een ooievaar in z’n wapen. http://www.ngw.nl/heraldrywiki/images/0/01/Gravenhage.jpg

  7. Ximaar schreef:

    Ooievaars leggen tijdens de trek gemiddeld 250km/dag af. De Noordse Stern bakt ze nog bruiner met 670km/dag en ongeveer 70.000 km per jaar. Die beesten gaan van pool naar pool. En ik denk dan als je 1 pool gezien hebt, dan zal die andere niet zoveel anders zijn.

    https://ximaar.wordpress.com/2011/07/27/jul-27-wat-een-prestatie/

  8. R van InR schreef:

    Is dat dan zo bijzonder? Nederlanders vliegen toch ook elk jaar naar Griekenland of Turkije. En dan daarna weer terug ook. Dat laatste vind ik dan wel weer bijzonder.

Zegt u het maar

