Een zandweg tussen koren door

Al wandelend met de hond door de weilanden zong ik een liedje, ondertussen in de gaten houdend of geen fietser mij onverwachts naderde want dat staat een beetje raar, een zingende volwassene buiten de bebouwde kom. Er binnen is ook vreemd, maar minder. Je zou namelijk de dorpsgek kunnen zijn, of de bard, tegenwoordig ook wel singer-songwriter genoemd. En als je dat niet bent, dan zul je toch zelf ook wel in de gaten hebben dat je je binnen de bebouwde kom bevindt en de kans groot is dat iemand je hoort. Dat zal de bedoeling dan wel zijn. Maar een zingende man buiten de bebouwde kom wil zeker niet gehoord worden dus als die betrapt wordt is dat verdacht. De politie wordt er nog net niet bijgehaald.

Ik zong over het tuinpad van mijn vader, waarschijnlijk omdat ik over een zandweg tussen koren door liep. Alleen was het geen koren, het was mais. En dat bleef me een tijd bezighouden. Want waarom zie je overal mais en geen koren, vroeg ik mij af. Ik weet helemaal geen koren te staan! Ja, in Frankrijk, daar staat koren, maar hier zie ik het eigenlijk nooit. En waarom al dat mais? Ik eet nooit mais! Een blikje in de drie jaar misschien, wie eet er in godsnaam zoveel mais? Tot ik vanavond een ander weggetje nam en tot mijn grote vreugde langs een korenveld kwam. Nog geen klein veldje ook hoor, ik schat zeker 10 bunder.

Daarnet sloeg ik aan het googelen/rekenen. Ik wilde weten hoeveel brood we gemiddeld eten en of we in Nederland genoeg tarwe hebben. Na een poosje had ik de uitkomst, van de tarweproductie in Nederland eet elke Nederlander gemiddeld 152,9 broden per jaar. Leek me een prima uitkomst. Totdat ik las dat Nederlands tarwe ongeschikt is voor brood en het veelal als veevoer wordt gebruikt. Of er wordt een jaartje tarwe verbouwd om de grond niet uit te putten na suikerbieten (alweer veevoer) of aardappels. Alles wat hier verbouwd wordt, wordt gevoerd aan koeien! Terwijl ik dacht dat die gras aten, maar nee, gras wordt voornamelijk gebruikt om adders onder te verschuilen. Ons tarwe komt uit Frankrijk, we zouden er net zo goed stokbrood van kunnen bakken.

Evenwel kende ik de hele tekst. Een zandweg tussen koren door, met vele boerderijen, zo zong ik. Ondanks de articulatie van Wim Sonneveld blijkt nu dat ik dat altijd verkeerd heb verstaan.

3 reacties op “Een zandweg tussen koren door

  1. Bjorn Franke schreef:

    En ook nergens een veld met zonnen te bekennen zeker?

  2. Jolie schreef:

    Daar moest ik toch even zoeken wat Wim dan ècht zong 😉

  3. Margo schreef:

    Het mooiste lied dat ik ken, hoe ouder ik word hoe meer betekenis het krijgt.

Zegt u het maar

