Groei

Ik hoorde ’s avonds dat Hans van zijn eigen geld een voetbal was gaan kopen omdat hij er deze zomer al drie versleten heeft. En hij wil natuurlijk voetballen. Ik ben dan trots en geroerd tegelijk omdat hij dat al kan. Niet dat hij vroeg is, hij is juist laat, maar hij is nog zo’n onschuldig kind. En natuurlijk, hij heeft buien en is hij soms vervelend, wat zacht uitgedrukt is want hij kan zijn vader al aardig over de zeik helpen. En zijn vader wil dat niet maar die heeft soms geen idee hoe hij iets gedaan moet krijgen zonder gepast geweld te gebruiken. Dat ruiken die etters, en lijken misbruik te maken van de situatie, vooral als ze het samen op mij gemunt hebben als ik ze naar bed breng. Dat werd ouders vroeger wel wat makkelijker gemaakt, moet ik zeggen. Maar geen geklaag, dan moet je het gewoon doen met loze dreigementen, het is eenmaal niet anders.

Ik hou helemaal niet van loze dreigementen maar ja, het probleem is dat ik even een situatie heb die een snelle oplossing vergt. Een goed geplaatste vlakke hand zou het probleem gelijk oplossen, maar je moet het ook met woorden kunnen. Nou, succes. Serieuze dreigementen hou ik ook niet van, want aan dreigementen moet je je houden. Dus er moet later een consequentie volgen voor dit ongepaste geklier en dat gaat me eigenlijk te ver, want zo erg was het allemaal niet. Als ik weer beneden ben sla ik met mijn vuist op mijn andere hand, om zo uit te beelden aan mijn vrouw dat ik gefrustreerd op een kinderhoofd aan het rammen ben. Ze weten hun bedtijd elke dag weer niet te halen.

Vandaag hoorde ik een collega zeggen dat als hij en zijn vrouw het geweten hadden, ze nooit aan kinderen zouden zijn begonnen. Ik zei dat ik er nog geen dag spijt van heb gehad. Zelfs tijdens de meest dwarse bui van mijn dochter, die een paar graadjes erger is dan Hans, is er geen seconde dat ik zoiets denk. Soms grijp ik haar en smijt ik haar in haar bed, loop de kamer uit en trek de deur dicht, die ze dan binnen drie seconden weer opendoet, ondanks het verbod uit haar bed te komen. En dat een aantal keren achter elkaar. Tja.

Hans was de voetbal gaan kopen. Een PSV-bal van 16 euro maar hij had slechts 15 euro bij zich. Dus moest hij eerst terug naar huis voor die extra euro. Ik zie het tafereeltje in de winkel dan een beetje voor me. Ik ben daar vroeger zelf ook geweest. En dan fietst hij weer terug naar de winkel, geeft de mevrouw 16 euro en komt trots met een PSV-bal terug. Mijn lieve, grote, kleine jongen.

9 reacties op “Groei

  1. Laurent schreef:

    Moeten kinderen eigenlik ook niet gewoon te vroeg naar bed, alleen maar omdat de ouders rust willen?

  2. Mack schreef:

    Een promotie wat dat betreft zal inderdaad nooit te vroeg komen.

  3. Margo schreef:

    Kinderen moeten voldoende slapen om alle indrukken te verwerken. In zuidelijke landen mogen kinderen zelf bepalen hoe laat ze naar bed gaan. Die storten dan om een uur of 11 in. Door slaapgebrek worden het dan opgewonden standjes. Waarmee het indirecte verband tussen temperament en temperatuur (klimaat) ook aangetoond is. Het komt niet door het klimaat maar door de opvoeding of het gebrek eraan. Een gebrek aan rust en regelmaat.

  4. Bjorn Franke schreef:

    Ik kan me niets voorstellen bij ouders die achteraf spijt hebben van het hebben van kinderen. Treurig dat ze dat gebeurt.

  5. Laurent schreef:

    @Margo: nou die theorie heb ik nog nooit gehoord, is dat onderzocht?

  6. Mack schreef:

    Of iets onderzocht is wil nog niet zeggen dat het ook klopt heb ik wel eens onderzocht.

  7. Margo schreef:

    Dat is mijn eigen proefondervindelijke theorie Laurent! 😉 Maar het zou best waar kunnen zijn, ik zuig niet zomaar wat uit mijn duim. En Mack: ik wantrouw alles behalve mijn eigen gezonde verstand, ook wijsheden van wetenschappers. Ik bedoel vooral dat!

  8. L schreef:

    Klimaat is van invloed hoor; als het hier warm weer is heeft de politie het ook drukker, dat is bekend.

  9. Mack schreef:

    Als de maan vol is ook.

Zegt u het maar

