Netwerken, echt werken en een verrotte wereld.

Het was vandaag een netwerkdag. Een aantal moest dus golfen want zo’n dag kun je eenmaal niet missen. Als je die mist ben je “out” vindt men. Op zich wordt het er lekker rustig van op kantoor, maar een boekhouder moet echt werken, anders komt zijn werk niet af. Mij kwam weer een rekening onder ogen van een lunch in een restaurant. Bijna 600 euro. Ook dat moet. Het is heel vervelend, maar je kunt geen klanten meer binnenhalen zonder ze eens lekker te verwennen. Het gaat zelfs zover dat sommige partners zeggen een grote deal te hebben maar die wordt alleen doorgestuurd als daar een kleine extra vergoeding tegenover staat. Een nieuwe mountainbike of zo. Een Sonos. Dat soort dingen. En dat is nog buiten de reisjes die ze kunnen winnen als ze bij de eerste vijf topverkopers komen. Een lijst die overigens geheel willekeurig wordt samengesteld op basis van vriendjespolitiek, niet dat ook echt degenen die het meest verkocht hebben mee mogen.

Vroeger, toen ik er nog niet zat, gebeurde dit ook van uw geld. Tegenwoordig zorg ik dat er belasting over wordt afgedragen zodat het geheel wel even duurder wordt. Wat de directie er overigens niet van weerhoudt, want ja, je bent nu eenmaal nergens zonder dit soort grappen, al moet ik zeggen dat er een lichte verbetering zit in het letten op de kosten. Deze verwennerij wordt natuurlijk ook met man en macht in stand gehouden. Want het is wel duidelijk dat als je dit soort dingen niet doet, je wel kunt inpakken. Ik heb me laten vertellen dat dat een heel ingewikkelde theorie is die ik toch niet begrijp. Het schijnt uiteindelijk allemaal met omzetbonussen te maken te hebben.

Als netwerkers iets van hun eigen onkostenvergoeding moeten betalen is de wereld te klein. Voorheen werd zo’n vergoeding als salaris beschouwd, en men heeft het er moeilijk mee als ik uitleg dat salaris en vergoedingen twee verschillende zaken zijn. Privé geld beheren is overigens geen probleem. Alles is te duur en overal heeft men adresjes voor. Onze eigen producten zijn uiteraard niet te duur, al zit daar natuurlijk wel die rekening van 600 euro in verwerkt. Ik durf te stellen dat mensen die net werken er de oorzaak van zijn dat alles zo belachelijk duur is.

9 reacties op “Netwerken, echt werken en een verrotte wereld.

  1. Jolie schreef:

    tBedrijf heeft alle redenen om heeeeel erg bij met je te zijn – met of zonder baard 🙂

  2. Mack schreef:

    Ik hoor net dat degene die de golf clinic had gewonnen niet echt gewonnen had omdat zij geen klant was maar een partner. Dus degene die nu de eerste prijs had bakte er niks van. Nuttige dag weer.

  3. Haha, Mack, als ze jou niet hadden gingen ze iedere dag net werken. Wilde je niet een keer golfen?

  4. Mack schreef:

    Ze kunnen mij het 100 keer uitleggen, ik begrijp niet wat daar aan is. Noemen ze het nog een sport ook. Ik hou me ook van de domme natuurlijk en vraag waarom ze niet een keer met de klanten gaan flipperen in een speelhal.

  5. Dhyan schreef:

    Ik heb ook net weer gewerkt.

  6. Dhyan schreef:

    Maar om nou te stellen dat mensen die net werken er de oorzaak van zijn dat alles zo belachelijk duur is, dat zou ik niet zomaar durven.

  7. Dhyan schreef:

    Ik ben perfectionist en zou het iets minder grondig kunnen doen, dat wél.

  8. Laurent schreef:

    Het motiveert ook om de diverse door die netwerkers gestelde ‘targets’ proberen te halen als werkvloerhorige.

Zegt u het maar

