Een betere wereld II

Vanochtend op de radio hoorde ik een aankondiging van een programma wat vanavond zou komen. Ik stopte op een parkeerplaats om een herinnering in mijn telefoon te zetten. Het was een documentaire van Zembla over misgelopen miljarden in Nederland. Miljarden die de belastingdienst niet int, of die gestolen worden door burgers. Stelen was het juiste woord volgens Richard Murphy, een internationaal expert op het gebied van Tax Gap (=hoeveel belasting komt er niet binnen) berekeningen. Nederland loopt per jaar 30 miljard mis aan niet geïnde belastingen. Een bedrag dat, zouden we het jaarlijks extra hebben, in één klap alle financiële problemen zou oplossen. Aan hun lot overgelaten bejaarden zouden weer wat vaker kunnen douchen, studenten zouden langer kunnen studeren, defensie zou weer wat tanks kunnen kopen en niet langer het lachertje van Europa zijn en nog veel meer.

Het probleem is dat de mensen die wel hun volledige belasting betalen, teveel moeten betalen omdat anderen niet betalen, of dat ze niet terugkrijgen waar ze recht op hebben van hun betaalde belastinggeld. De wereld staat momenteel op zijn kop. Je mag niet meer zeggen dat vroeger alles beter was, je mag je niet meer als een fatsoensrakker gedragen, je mag niet meer opkomen voor je land, maar als je de belastingdienst besteelt, en dus je land besteelt hoewel de dieven zelf liever niet van “stelen” spreken, dan kun je dat gewoon tijdens een lunch met collega’s vertellen en kun je nog rekenen op bewonderende blikken ook.

Voor mij wordt het serieus tijd om te gaan solliciteren bij de belastingdienst. Ik heb er de opleiding voor, de materie interesseert mij en ik kan meehelpen aan de wederopbouw van de verzorgingsstaat. Helaas wil de overheid niks weten van de berekening van een Tax Gap omdat er dan lastige vragen over gesteld gaan worden door de burger. Wat gaat u er aan doen? Is de Tax Gap al minder dan vorig jaar? Bovendien is het slecht verkoopbaar dat er 30 miljard gefraudeerd wordt terwijl iedereen de eindjes aan elkaar moet knopen. Ik ben bereid salaris in te leveren om al die lapzwansen die te lage inkomsten opgeven of te veel aftrekposten opvoeren af te nemen waar ze geen recht op hebben. Kan me daar zo over opwinden, geen haar beter dan NSB’ers zijn ze. Hoewel die misschien nog dachten dat de NSB goed was voor Nederland.

http://vara.nl/media/320914

23 reacties op “Een betere wereld II

  1. Laurent schreef:

    Vooral de belastingparadijsbedrjven moeten aangepakt worden

  2. Mack schreef:

    Nou, ik denk dat wat dat betreft de wet veranderd moet worden. Degenen die aangepakt moeten worden zijn toch meer degenen die van hun land stelen. Ik werk nu 25 jaar en overal ben ik het tegengekomen, mensen die vinden dat ze wel genoeg belasting betalen terwijl ze dat niet doen. Tot onder accountants aan toe die in eigen aangiften dubbele aftrekposten opvoerden. Nu zijn het vooral nog de zelfstandige ondernemers die sjoemelen. Geven niet hun volledige omzet op. Boeken prive uitgaven zakelijk. Mensen die wel trots een Audi willen rijden, maar niet hun belasting afdragen. Zorgt allemaal voor wat extra luxe in het leven van degene die de fraude pleegt en gaat ten koste van primaire levensbehoeften van de zwakkeren. Loonslaven kunnen amper meer sjoemelen met alle gegevens die vooraf ingevuld en bekend zijn.

  3. Dhyan schreef:

    Ik maak me zorgen dat ik over die vaststaande jaarlijkse huurverhogingen waardoor de huur exorbitant dreigt op te lopen en die ik mogelijk in de toekomst niet meer kan betalen zonder mijn auto de deur uit te doen. Nou heb ik gehoord dat de reden is dat de belasting voor de Woningcorporaties is verhoogd en deze de prijs wel door moeten berekenen op de huurders. Op iedere cent inkomsten heb ik al belasting betaald maar moet bij de eerstvolgende aankoop wéér belasting betalen. Als ik geld waarover al belasting is betaald wil schenken komt de belasting weer om de hoek kijken. Over diefstal en oplichting gesproken. Dus al vind in belastingontduiking niet kloppen ik begrijp dat mensen het doen want ze hebben jou toch maar mooi driedubbel bij de veter. En dan sluizen ze het zuur verdiende geld ook nog eens een keer naar Europa of laten er zichzelf riant voor betalen omdat ze twee linkse handjes hebben en geen vak kunnen leren.

  4. Mack schreef:

    Dan moet je stemmen op een partij die de belasting wil afschaffen, maar die zijn er helaas niet, want dat gaat eenmaal niet. Belasting is de prijs van in vrijheid leven, onderwijs genieten, gezondheidszorg ontvangen. Dat is bij wet geregeld en is geen diefstal of oplichting, of zoals Jort Kelder het noemt: gelegaliseerde roof. Want echt vrolijk zou hij ook niet worden als hij geen snelwegen meer had om zijn Maserati overheen te jagen.

    Schenken kost je geen cent extra, alleen de ontvanger houdt minder over (een soort loonheffing) bovendien heb je de vrijheid dat niet te doen. Wat BTW betreft, dat is een extra belasting op aankopen, inderdaad bedoeld om meer geld in het laadje te krijgen.

    Wat je er ook van vindt, het gaat mij erom dat de mensen die de belasting oplichten rot zijn omdat ze de samenleving benadelen. En dat doen ze niet uit goede bedoelingen. Het ergste vind ik nog dat ze het rechtpraten. Dat het eigenlijk niet zo erg is wat ze doen en dat het zeker geen stelen is en dat ze het merkwaardige idee hebben dat zij die uitzondering mogen zijn. Het is stelen van de samenleving die zich in steeds moeilijkere bochten moet wringen en steeds meer offers moet vragen. Als we die 30 miljard gewoon konden innen, wat dan? Dan konden de belastingen waarschijnlijk omlaag.

    Over Europa, de een vindt dat goed besteed geld, de ander vindt het weggegooid. Dat is niet aan mij. En ik zie ook nog heel weinig mensen hun geld zuur verdienen.

  5. Dhyan schreef:

    Tja het moet natuurlijk niet zo worden ‘ikke ikke en de rest kan stikke’ het is wel een solidariteitssamenleving waar we samen de schouders onder moeten zetten. Dus wat dat betreft heb je zeker gelijk. Wat ik probeerde aan te geven is dat er nogal wat mis is met de inkomsten en de uitgavenkant en dat ik begrijp dat als je van iedere euro uiteindelijk 70 eurocent heb moeten afdragen dat je dat niet van harte meer zult doen. Wellicht dat ik van een oudere generatie ben en flink heb moeten afzien indertijd dat ik gerust durf te stellen dat ik mijn geld zuur verdiend heb. Jongeren lijken meer eisen te stellen en te kunnen stellen.

  6. Mack schreef:

    Ja, als je het zo stelt ben ik het wel eens. Er moet veel betaald worden en er mag zeker beter over nagedacht worden. Maar dat is een ander punt. De huidige directeur generaal mag van mij ook direct vervangen worden.

  7. Margo schreef:

    Het komt misschien omdat veel belastingen zo onzinnig zijn, zomaar uit de lucht gegrepen, omdat er geld nodig is. Belasting over, zoals Dhyan zegt, over geld waar al eerder belasting over is afgedragen, hondenbelasting en weet ik wat. Als je een bedragje bijeen gespaard hebt dan verdampt dat langzamerhand omdat er meer belasting geheven wordt over je spaargeld dan dat er rente op wordt gegeven. Als dat allemaal wat beter verantwoord werd zouden veel mensen geen moeite doen de belasting te ontduiken en niet het gevoel hebben dat ze bestolen worden.

  8. Mack schreef:

    Ik zal dat punt meenemen in mijn sollicitatie.

  9. Laurent schreef:

    Mooie reacties, Mack. Je legt het heel goed uit.

  10. Die uitzending heb ik ook met stijgende verbazing bekeken. Ik ben benieuwd of er een reactie komt van de verantwoordelijken bij de overheid. Zo’n berg gemiste opbrengsten laat toch geen enkel weldenkend mens liggen?

  11. Mack schreef:

    @Karin, dat zou je denken. Maar er zijn ook redenen voor de overheid om het niet te doen. Ten eerste als ze dat bedrag zouden laten uitrekenen en erkennen, moeten ze er ook iets aan gaan doen. Het is makkelijker om het niet te weten. Ten tweede draait er een hele economie op zwart geld. Overheid weet dat de economie een tik kan krijgen als die niet meer gesteund wordt door zwart geld. Beide geen redenen om er niks aan te doen als je het mij vraagt.

    • In elk geval is het nu beter bekend dat er te weinig medewerkers bij de Belastingdienst zijn om voldoende controles uit te voeren bij groepen belastingbetalers die relatief makkelijk de regels kunnen ontduiken. Vanwege de oneerlijkheid ten opzichte van mensen die wel gewoon belasting afdragen of juist gekort worden op belangrijke uitkeringen, hoop ik dat er nu genoeg pressie komt om er wat aan te doen.
      Zwart geld, tja, ook daar zijn waarschijnlijk al langer schattingen van bekend.
      Overigens ben ik er geen voorstander van dat echt alles met regels wordt dichtgetimmerd. Er is al een hoog Big brother is watching you-gehalte in dit land.

  12. Mack schreef:

    De regels zitten wel dicht, maar als er geen controle is op de naleving dan heb je niet veel aan regels. Je zult het wel met de naleving moeten doen, want vertrouwen op de goedheid van de mens gaat niet werken denk ik.

  13. Dhyan schreef:

    @Mack Wat betreft de naleving op de regelgeving op instigatie van de centrale overheid die schiet op vele gebieden schromelijk tekort.

    Verder is het wantrouwen veroorzaakt door een nalatende overheid die verzuimd om waar dat noodzakelijk is de passende maatregelen te nemen in plaats van alsmaar de weg van de minste weerstand te kiezen en het ene gat met het ander te vullen. Wanneer er een oprechte (voor over dat al mogelijk is vanwege de partijvorming) en menselijk begane overheid is en deze hun nood of probleem in alle redelijkheid aan de bevolking zou voor- c.q. uitleggen dan zou deze m.i. zeker bereid zijn om een offer te brengen het eigen land er weer bovenop te helpen. Maar aan al deze voorwaarden wordt door deze overheid bij lange na niet voldaan.

  14. Mack schreef:

    Ik denk niet dat het zo werkt Dhyan. Er zijn nu immers ook mensen die het wel en die het niet doen. Die zul je dan ook hebben. Mensen moeten aan de schandpaal ben ik bang om dit op te lossen.

  15. Dhyan schreef:

    Je geeft toch zelf ook het goede voorbeeld aan je kinderen, waarom zou dat nationaal anders zijn. In iedere geval zou dat een start zijn en van daaruit zien we wel weer verder.

  16. Mack schreef:

    Dat zou een goede basis zijn ja. Dan kunnen ze de smoes niet meer gebruiken dat de overheid zelf liegt en bedriegt. 😉

  17. Ximaar schreef:

    Via Karin ben ik hier weer terug. Pas naderhand heb ik de uitzending bekeken, die ik typisch des Zembla’s vond. De VPRO is al snel uit Zembla gestapt en daar kan ik ze gelijk in geven. Het was een verkapt FNV-verhaal waarbij belangrijke vragen niet gesteld worden. Natuurlijk is het beter als iedereen netjes afdraagt wat hij of zij aan de belasting hoort af te dragen.

    Maar stel dat dat gebeurd, dan worden gewoon de belastingtarieven verlaagd omdat politieke partijen graag op dat punt scoren. Per saldo wordt het land er daardoor niet beter door. En als je GB bekijkt, dan vind ik niet dat het daar beter geregeld is als in Nederland. We hebben als land al jaren het laagste percentage 65plussers onder de armoedegrens. In GB is dat percentage 3x zo hoog.

  18. Mack schreef:

    Belangrijke vragen zoals?

  19. Ximaar schreef:

    @Mack: Zoals ik in het 2de deel aangaf. Gaat het iets uitmaken als niet gewoon de belastingtarieven gaan zakken als er meer belasting binnenkomt? Flip de Kam is een slimme vogel en die kan daar prima op antwoorden, maar hij kreeg die vraag niet. Of hij heeft die vraag wel gekregen en het beviel Zembla niet en dat deel is er uitgemonteerd. Ook de vraag wat GB dan doet met hun veel lagere gap. Omdat het zeker niet een socialer land is vergeleken met Nederland en de wegen of het OV zijn er ook niet beter, waar is dat geld dan wel naartoe gegaan? Maar ik vroeg me bij Karin ook af of beginnende bedrijfjes niet veel sneller failiet gaan als ze meer belastingen afdragen. En moet je gewoon niet beginnende bedrijven meer kansen geven wat op deze manier gebeurt?

    Maar volgens mij was het Zembla en de FNV maar om 1 ding te doen: er moeten meer belastingambtenaren komen.

    Daarnaast was het bedrag van 30 miljard ook niet onderbouwd en een wilde gok van een Brit en rond dat vage bedrag was de hele uitzending opgetuigd.

    • @Ximaar: Je stipt verschillende zaken aan die ik allemaal relevant vind, maar ik vind het moeilijk om daar gevolgen uit te trekken. Ik ben niet goed thuis in het uitgavenpatroon van GB, maar weet wel dat elk land andere prioriteiten kiest.
      In de uitzendingen werden raming van onze ‘gap’ genoemd van 2 tot 30 miljard. De werkelijke som zal vermoedelijk ergens in het midden liggen.
      Wat mij opviel, is dat er (net als in verschillende andere sectoren) soms zo hard bezuinigd is, en zoveel bureaucratische handelingen moeten worden verricht, dat medewerkers gewoon niet meer toekomen aan wat feitelijk de essentie van hun werk is.

  20. Mack schreef:

    @Ximaar: de belastingen worden (misschien, maar lijkt mij onwaarschijnlijk) verlaagd, en dat zie jij als een probleem? Dat we dus minder hoeven te betalen omdat degenen die nu niet betalen zorgen dat wij teveel betalen zie jij als een negatief bijeffect? Dat is juist een extra reden om het uit te zoeken. Verder had ik niet de indruk dat de tax gap berekening een wilde gok was, onze belastingmedewerkers hadden het over miljarden, dat was een gok, hij had het berekend en ook voor GB in opdracht van de regering. De man zal wel wat kunnen en laat hem er 40% naast zitten?

    Het lijkt mij hoogstnoodzakelijk dat er meer belastingamtenaren komen, die verdienen zichzelf makkelijk terug. En kleine startende ondernemingen betalen al stukken minder belasting dan mensen in loondienst, het houdt ook een keer op. Het zit veel meer in de inhaligheid én de mogelijkheid om te frauderen, dan in het proberen te voorkomen dat men failliet gaat.

Zegt u het maar

