Beste meneer

Ik krijg twee grote enveloppen thuis, een van Zwitserleven, de ander van Interpolis. Beide enveloppen bevatten informatie en een begeleidende brief. Zwitserleven heft aan: “Geachte heer Mack.” Zo zie ik het persoonlijk graag. Het is in overeenstemming met hoe ik het leerde en het is altijd prettig bevestigd te zien worden dat wat jij leerde, correct lijkt omdat anderen het ook zo doen. Nog steeds zo doen. Niks aan de hand. Interpolis echter, heft aan: “Beste meneer, mevrouw,” Nu kon je brief daarna nog zo foutloos zijn, de leraar Nederlands haalde je kiel. Hij onterfde je, hij zette je op de gang, stuurde je naar corvee, liet je je mond spoelen en wellicht werd je zelfs een dag geschorst van school. “Beste meneer, mevrouw,” hoe haalde je het in je bolle hoofd!

En doodleuk stuurt de verzekeringsmaatschappij je een brief met deze aanhef. Nu ben ik geen Neerlandicus en weet dus niet wanneer deze regel veranderd is, maar ik krijg het stellige idee dat deze regel helemaal niet veranderd is maar dat men er tegenwoordig zijn eigen regels op nahoudt. Onder het mom van “taal leeft” maken ze de meest smerige overtredingen. Kennelijk heeft men tijd om in vergaderingen in te brengen dat het toch echt “beste meneer” moet worden en dat “geachte heer” niet meer van deze tijd is. Niet meer van deze tijd, is u wel eens opgevallen wie degenen zijn die deze term gebruiken? Mensen die proberen uit te stralen dat ze een visie hebben. Let maar eens op. Mensen met een echte visie zullen zeggen ‘ouderwets’ want zij hoeven hun concurrentie niet te bevlekken. Maar dit terzijde.

Hoe weet Interpolis trouwens dat ik “beste” ben? Wordt dat bepaald aan de hand van mijn betaal- en declaratiegedrag? Als ik teveel claim, ben ik dan nog steeds “beste”? Als ik de premie niet betaal, blijf ik dan de beste? “Beste meneer Mack, als u nu niet snel betaalt sturen wij een incassobureau op u af en bent u niet verzekerd!” Ik heb er geen enkele behoefte aan dat een verzekeringsmaatschappij waar ik verplicht aan gekoppeld ben toen ik de hypotheek afsloot, mij beste noemt. Ik wil “geachte” zijn. Met een gepaste afstand. Zodat het zakelijk nog alle kanten op kan. Waar moet het toch heen met dit land?

9 reacties op “Beste meneer

  1. R van InR schreef:

    Maar waarom zouden ze je achten? Ze kennen je niet en hebben je nooit gezien.
    Hier in België zetten ze boven een brief gewoon “Beste”, zonder iets. Heb je wel eens gezien wat Fransen onder hun brieven zetten?

  2. Mack schreef:

    Cordialement. Tenminste, bij mij. Ze moeten je achten omdat je in principe iedereen acht. Je hoeft niet hoog te achten, mag ook laag zijn, maar afstand tussen een verzekeringsmaatschappij en mij moet er zijn.

  3. Bjorn schreef:

    In Groningen bellen we gewoon op en zeggen verzekeraars “hee, doe!”

    Niet te verwarren met het Brabantse “houdoe”

  4. Laurent schreef:

    ‘Niet meer van deze tijd’is hèt brevet van onvermogen wat betreft het aanbrengen van geldige argumenten, inderdaad!

  5. Dhyan schreef:

    Eens…

  6. Emigrant schreef:

    Duidelijk dat je voor het Zwitserlevengevoel kiest dus.

  7. R van InR schreef:

    Ok, naar een vriend “Cordialement”. Maar onder de laatste officiële brief die ik in het Frans heb geschreven staat:
    “Nous vous remercions d’avance de la suite que vous voudrez bien réserver à notre requête, et vous prions de croire, Monsieur le Bourgmestre, Mesdames et Messieurs les Echevin(e)s, à l’assurance de nos considérations distinguées.”

  8. Mack schreef:

    En de brief zelf bevatte vier woorden?

  9. Dhyan schreef:

    Al dat geslijm (de Franstalige hekkensluiter) vind eigenlijk ik zwaar overdreven. Je zult er maar gevoelig voor moeten zijn of daarvan verzekerd moeten worden alvorens bereid te zijn iets te doen. Maar inderdaad de aanhef van brieven mag wel stukken minder popie jopie.

Zegt u het maar

