Terug

Op de radio zei iemand: “naar die tijd moeten we terug.” Ik dacht dat het iets met normvervaging te maken had, maar ik was net iets teveel in gevecht met een stoplicht dat op rood dreigde te springen om het goed door te laten dringen. En zonder dat ik wist waar het over ging had ik er toch een mening over. Want volgens mij moet je nooit terug naar een oude situatie willen. Natuurlijk, er zijn best uitzonderingen. Zo wilde je gedurende de oorlog terug naar de situatie van voor de oorlog, toen de Duitsers nog aan de goede kant van de grens woonden. Velen streefden dat na en toen het was gerealiseerd bleek dat het een goed streven was. Maar verder kun je volgens mij beter niet terug naar een oude situatie als die situatie inmiddels veranderd is. Anders is het als de nieuwe situatie er nog niet is, dan kan het wel goed zijn om tegen te werken want in tegenstelling tot wat men ons graag wil laten geloven is een verandering niet vaak een verbetering. Maar als de veranderde situatie eenmaal is opgetreden is het beter om de nadelen ervan ongedaan te maken en de voordelen te behouden. Situatie 2.0

Wat kunt u hier nu mee? Nou ja, niet zoveel, behalve mijn ongelijk aantonen met een voorbeeld. Maar volgens mij had dit door Cruijff geschreven kunnen zijn, zo logisch zit het in elkaar. Met de wijsheden van Cruijff kunnen we in de praktijk ook niks, maar zo zijn ze ook niet bedoeld. Ze zijn bedoeld om u terug te laten denken aan de basis. Omdat de maatschappij daar inmiddels behoorlijk van weggedreven is en degenen die terug proberen te roeien een hart onder de riem te steken. Ach, je komt vanzelf ergens uit en dan is daar situatie 2.1.

6 reacties op “Terug

  1. L schreef:

    Versie 2.1 met nieuwe bugs, ja

  2. Bjorn Franke schreef:

    Mack, je hebt helemaal gelijk.

  3. Bjorn Franke schreef:

    Mack, je hebt helemaal gelijk.

  4. R van InR schreef:

    Ik denk dat ik al ergens in situatie 28.41 zit en ben al lang vergeten wat de ‘basis’ is. Misschien eens aan Cruijff vragen.

  5. Jolie schreef:

    Ôh, kijk [Bjorn dubbel]: mijn blog is niet de enige die blijft hangen bij reactie-posten 🙂

    En inderdaad: logischer kan niet.

  6. Mack schreef:

    En ik mijn hoofd maar breken over het waarom van die twee reacties. Ik dacht: dat doet Bjorn niet voor niets.

Zegt u het maar

