Ik kijk heel weinig tv

Als ik mensen vroeger hoorde zeggen dat ze heel weinig tv keken, dat was dat voor mij niet alleen een feitelijke constatering, maar ik verbond er ook een paar conclusies aan. Het was een beetje afhankelijk van wie het zei en in welke context het gezegd werd, maar vaak oordeelde ik al dat ik te maken had met iemand die boven het niveau van de Nederlandse televisie stond. Iemand die niet echt belezen was maar dat wel graag zo wilde laten overkomen, of iemand die zijn tijd nuttiger besteedde dan ik, en dat mij op die manier ook even fijntjes mededeelde. Toen ik daarmee in de problemen kwam kreeg ik van mijn psychiater te horen dat ik dat soort conclusies niet moest trekken omdat het een vooringenomen standpunt was. Mijn psychiater, daar verbind ik ook al allerlei conclusies aan als iemand dat zegt, ook geheel afhankelijk van wie en in welke context. Maar dit is een zijspoor dat nergens toe leidt, al kan het leuk zijn om te zien hoever een trein uiteindelijk komt zonder rails.

Het ging mij erom dat ik inmiddels ook zo iemand geworden ben die weinig tv kijkt. En al helemaal geen Nederlandse programma’s waar op een of andere manier een associatie met “Mol” is. Behalve ‘De reünie’ mits het door Kamphues wordt gepresenteerd. Oh ja, vanavond keek ik wel tv. Een programma genaamd “etters achter de tralies” Echt iets voor mij. Een stel pubers dat de wet heeft overtreden wordt geconfronteerd met de verschrikkingen van een Amerikaanse gevangenis. Dus komen er een paar neger-gevangenen in beeld, die toevallig vooraan stonden toen er vrijwilligers werden gezocht om de etters eens een lesje te leren. Wat een acteertalent! You ain’t no fucking nobody in here! You think you’re tough, huh? You wanna hit me, come on, hit me! De agenten staan er bij als de ordebewakers van Jerry Springer, het is één grote verschrikking. Je vraagt je af wie er eigenlijk de baas is in zo’n gevangenis. Nou zou het programma wat mij betreft ook echt veel leuker worden als zo’n etter zo’n gevangene ook echt eens k.o. slaat als die daar om vraagt. En daarna voor de camera nog een cipier. Dat lijkt mij nu mooi en goed voor de kijkcijfers.

Zo denk ik ook niet dat toen Mike Tyson de gevangenis in moest, hij het erg moeilijk had. De man kon met één klap de schedel van een stier verbrijzelen. Die kon met een gerust hart gaan douchen. Ook zoiets onbegrijpelijks, waarom worden alle stoere mannen homo als ze in de gevangenis zitten? Zo raar! Ik las trouwens in een boek van een krijgsgevangene van de nazi’s dat het in de concentratiekampen niet voorkwam. Daar was genoeg eten krijgen de grootste zorg. Waar je als je niet uitkijkt ook weer hele rare conclusies over homoseksualiteit aan kunt verbinden, dus daar waag ik me maar niet aan. Misschien zijn er in de gevangenis ook wel gedetineerden die tegen hun medegedetineerden zeggen: ik kijk heel weinig tv. En dat zo’n medegedetineerde dan denkt: homo!

9 reacties op “Ik kijk heel weinig tv

  1. Eva schreef:

    Ja, zo’n conclusie-trekkend-denkbrein, ik heb daar ook last van. Klopt het dat als je ouder wordt dat het erger wordt?
    Ik kijk ook nauwelijks tv. En dat heeft alles te maken met het magere aanbod en mijn gebrek aan interesse in dit aanbod.

  2. Marloes schreef:

    ik trek nauwelijks conclusies, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik niet verder kijk dan mijn neus lang is.

  3. Dhyan schreef:

    Bewust worden is pijnlijk.

  4. Ximaar schreef:

    Ik aso-sieer wel veel, maar uit ervaring wacht ik altijd erg lang met het trekken van conclussies. Bij mij blijven het heel lang vermoedens. Zelf heb ik erg veel TV gekeken, maar dan vooral op de Zondagavond die destijds VPRO-avond was. Koot en Bie en documentaires die ergens over gingen. Dus dat TV kijken stond voor passief tijdverdrijf van mensen die zelf niet iets ondernamen heb ik toen nooit bedacht. Toen RTL vele jaren later met meuk kwam had ik die gedachte wel kunnen hebben, maar toen maakte ik me meer zorgen om dergelijke programma’s zelf dan om de slachtoffers daarvan.

  5. Fien. schreef:

    Het gekke is, het eerste beeld wat ik kreeg na dit stukje gelezen te hebben, was die foto van een homo die in Mosul door de IS van een flatgebouw werd gegooid.
    Maar het zal wel weer aan mij liggen.

  6. Mack schreef:

    Fien, daar heb ik over gehoord, maar niet gezien. Terwijl ik het nieuws niet schuw.

  7. Bjorn Franke schreef:

    Ik kijk veel tv mee. Ik ben een soort meeloper als het om tv kijken gaat. Kom maar op! 😉

  8. Mack schreef:

    Ik denk dat als ze het gaan meten dat het nog best wel meevalt hoe weinig tv ik kijk. Ik kijk namelijk wel films, Graham Norton, studio sport, journaal, reuni, top gear

  9. R van InR schreef:

    Ik kijk ook weinig TV (per week 7x 20 minuten journaal + 50 Minuten Downton Abbey). Ik kan mij uitstekend vermaken zonder TV, en – voor de dirty minds – dat heeft niets met homo’s te maken.

Zegt u het maar

