Niemand heeft gelijk

Ik geloof dat ik het wel eens vaker heb geschreven, ik ben jaloers op mensen met een mening. Een standpunt dat zij uitdragen en waar zij voor staan, ongeacht wat. Mijn mening kan stevig zijn en soms hard klinken, maar ik kan door redelijke standpunten van een ander aan het wankelen gebracht worden. Dus ben ik totaal ongeschikt voor de politiek waar je soms tegen beter weten in, in je eigen standpunten moet blijven geloven. Geloof betekent trouwens ook dat je het gelooft, niet dat het bewezen kan worden, want op het moment van het bewijs is het geloof weg, zowel bij het geloof in God of hogere machten, als bij het geloof in een standpunt. Dus mocht iemand van u of ik na zijn dood verder leven in de hemel, beweer ik dat zijn geloof of ongeloof op dat moment voorbij is.

Met standpunten is het probleem dat je er aards bewijs voor denkt te kunnen vinden. Echter, degene die het niet met jouw standpunten eens is, denkt precies hetzelfde en zo kom je dus nooit verder, behalve als je blijft geloven in je eigen standpunten, wat er ook gebeurt. En misschien was het helemaal niet zo gek om in een bepaald nest geboren te worden en dat daar de basis voor de te varen koers gelegd werd. Ging je over west, dan kwam je in Amerika, maar over oost kwam je er ook. Dit laatste voorbeeld laat wel feilloos zien dat het ene standpunt je eerder brengt waar je zijn moet dan het andere. Tenminste, als je in Nederland woont. Woon je in Rusland, dan kan de weg over oost wel eens de betere zijn. Terwijl wij hier dan zeker denken te weten dat Rusland over west moet varen omdat dat nu eenmaal korter is. Maar misschien wil men helemaal niet in Amerika eindigen, dat kan ook nog om het nog lastiger te maken.

Ik geloof dat wel kan constateren dat ik doorgaans voor de underdog ben. Waardoor het dus kan voorkomen dat ik de ene week keihard tegen iemand inga die over west wil, en de volgende week hetzelfde doe bij iemand die zegt dat oost de beste weg is. Ik ben dus niet eens een diplomaat. Ook geen meeloper. Eerder een eeuwige twijfelaar.

4 reacties op “Niemand heeft gelijk

  1. Bjorn Franke schreef:

    Een vaststaande mening komt vaak door onzekerheid. Voor twijfel heb je moed nodig.

  2. Mack schreef:

    Zo heb ik het nooit bekeken. Eerder omgekeerd. Maar wel bedankt, ik ga het voortaan vanuit jouw perspectief bekijken.

  3. Eva schreef:

    Wat Bjorn zegt ja. Mensen die zwart/wit denken en niet naar andermans standpunten willen luisteren, hebben de eigen standpunten nodig voor houvast in dit onzekere leven.
    Zo vind ik een gelovige (in de meest brede zin van het woord) die zo nu en dan stevig twijfelt aan zijn geloof, geloofwaardiger dan eentje die roept ‘zo is het en niet anders’.

  4. Dhyan schreef:

    Tenzij ze natuurlijke een innerlijke onwankelbare zekerheid hebben. Een zekerheid die overigens niets met een starre overtuiging, geloof of wijsheid in pacht hebben, van doen heeft.

Zegt u het maar

