Een winterbandenhufter

Ik heb de laatste jaren nogal zitten afgeven op winterbanden. En eigenlijk niet op de winterbanden zelf, maar op de gekte die erover ontstaat en op het afsluiten van de bloedtoevoer naar de hersencel die informatie over winterbanden heeft opgeslagen. Maar dat was allemaal vóór gisterenavond toen ik voor het eerst in mijn leven profijt van mijn winterbanden had. Maar voordat iemand denkt dat ik om ben, dat ben ik niet. Ik zou gisterenochtend op de ijzel en ’s avonds door de sneeuw ook veilig aangekomen zijn, omdat ik dat eenmaal ook al deed in de ijstijd van de vorige eeuw en er nog geen winterbanden bestonden.

Ik herhaal nog even wat ik tegen winterbanden heb. Meer dan 99% van de tijd zitten ze onder je auto tijdens omstandigheden dat zomerbanden je op dat moment meer grip bieden. Denk aan kortere remwegen op niet besneeuwd wegdek en aan betere grip in korte natte bochten. En vergeet niet dat dit land overwegend vlak is.

Op ijzel merkte ik nog niet echt verschil, maar ik geloof dat dat er wel was, als ik de paniekerige bewegingen van de auto achter mij zag toen mijn ABS mij rustig tot stilstand bracht. Maar gisterenavond in de sneeuw….wat een genot. Alsof er geen sneeuw lag. Ik leek wel een echte hufter zo relatief dicht reed ik op mijn voorganger. En toen die er bij de eerste de beste rotonde vanaf slipte, draaide ik om hem heen, hem achterlatend, achterstevoren op de rotonde en ik ging er vandoor alsof ik in een race zat. Kortom, je wordt er ook nog eens overmoedig en een hufter van, dus ik pleit voor een verbod op winterbanden in Nederland omdat ze niet tijdens 99% van de omstandigheden onveiliger zijn, maar altijd.

14 reacties op “Een winterbandenhufter

  1. Ximaar schreef:

    Toch goed dat je dit met een eigen ervaring kan onderbouwen. Dus nu moet iedereen een keer winterbanden aanschaffen om er over mee te kunnen praten.

  2. Mack schreef:

    Het is juist jammer dat ik dit met eigen ervaring moet onderbouwen. Het klopt namelijk voor 100% met wat ik al beweerde voor deze ervaring. Doordat jij dingen pas gelooft als je ze zelf hebt meegemaakt, geloof jij nu niet dat mensen op de maan zijn geweest. 😉

  3. Mack schreef:

    En het is sowieso jammer dat je pas recht van spreken hebt als je eigen ervaringen hebt opgebouwd. Dat betekent dat ik nog eens een Golf moet gaan rijden namelijk.

  4. robschimmert schreef:

    En omdat ik je als deskundig beschouw als het om autorijden gaat en alles dat daar direct mee te maken heeft, volg ik jouw opinie blindelings en ook nog eens voetstoots.

  5. von Bloghausen schreef:

    Winterbanden schminterbanden!

  6. Rob Alberts schreef:

    Nog even met de volgende misplaatste sneeuwstorm waarschuwing krijgen we ook nog het advies om sneeuwkettingen te gaan gebruiken …..
    Jammer genoeg zullen er altijd wegpiraten blijven.

    Vriendelijke groet,

  7. pjotr schreef:

    Al een aantal jaren heb ik in de winter winterbanden onder mijn auto. Volgens deskundigen zijn die effectiever bij temperaturen onder de 7 graden en bij sneeuw. In ieder geval heb ik dan in Duitsland geen discussie of mijn auto wel aangepast is aan de omstandigheden.
    Mijn ervaring is, dat ik er eigenlijk niet veel van merk.
    Ik probeer bij sneeuw en gladheid altijd voorzichtig te rijden. Overigens zonder het overige verkeer al te veel te hinderen, als automobilisten mij en strooiwagens willen inhalen.

  8. Mack schreef:

    Pjotr, voor Duitsland is het handig, maar ik heb nog nooit een deskundige horen zeggen dat de winterbanden effectiever zijn bij temperaturen onder de 7 graden. Wel bandenverkopers heb ik dat horen zeggen.

  9. Emigrant schreef:

    Duitse deskundigen zeggen dat inderdaad. In Duitsland zijn winterbanden geen tob­ of gespreksonderwerp, en dat is wel prettig .Hoogstens eens een zinnetje als: Heb jij ze er al om?

  10. Mack schreef:

    Ik baseer mij juist op Duits onderzoek waarin de zomerbanden het tot onder 0 beter bleven doen. Autobild: Unsere Tests zeigen auch dieses Mal eindeutig: Auf nasser Piste setzt erst der Gefrierpunkt eine physikalische Grenze, auf trockener Fahrbahn indes ist der Sommerreifen selbst einige Grade unter null noch Sieger in der Haftungsfrage. Dennoch legen wir unseren Lesern den Gebrauch von Winterreifen wärmstens ans Herz, denn wer auf Sommerreifen vom Schnee überrascht wird, hat nicht nur verwachst, sondern riskiert ein Bußgeld von 20 Euro”. Daarbij voel ik zelf dagelijks dat ik minder grip heb in bochten. Tot slot is het niet zo dat wat men in Duitsland beweert per definitie juister is als wat men in Nederland beweert.

  11. Mack schreef:

    Emigrant: in Duitsland is het natuurlijk wel heuvelachtiger en besneeuwder. In dat soort omstandigheden zijn winterbanden absoluut beter.

  12. R van InR schreef:

    Wacht maar, je gaat nog wel om. Net als met die Alfa naar de Golf 😉

  13. Mack schreef:

    En waarom zou ik ingaan tegen de wetenschap, RvanInR?

  14. L schreef:

    Word ik straks wellicht weer ingehuurd in Frankfurt, moet ik gvd honderden euro’s gaan uitgeven aan winterbanden!

Zegt u het maar

