Moj.

Vaak maak ik mij zorgen over de richting waarin Nederland verdwijnt in mijn hoofd. Het is geen prettige richting, het is de kant op van de overbevolking, de onverdraagzaamheid, de criminaliteit en de overspannenheid. Maar ik weet nu hoe dat komt. Ik laat mij teveel leiden door de krant en het journaal. En die berichten niet over een gehucht in Drenthe, waar ik mij nu bevind. Het is hier voornamelijk leeg. Zo leeg dat ik mij verbaas. Kijk ik uit het raam dan zie ik het eerst volgende huis pas een kilometer verderop. De weg langs dit huis laat per dag hooguit 10 auto’s passeren. En toen ik vanochtend met de hond liep, liep ik meer dan een uur zonder ook maar één iemand tegen te komen. En de twee keer dat ik dit weekend iemand tegenkwam groetten die mij met “moj” wat Drents schijnt te zijn voor hallo.

BronnegerveenIk moet twee dorpen verder zijn voor je een boodschap kunt doen, want winkels zijn er hier niet. Ik verbaas mij eerlijk gezegd dat ik hier gewoon een stekker in het stopcontact kan stoppen en dat er stromend water uit de kraan komt. Zoals u ziet is er hier zelfs internet. Ik vind het hier schitterend, zelfs de drassige akkers. Hoe mooi moet het hier ’s zomers zijn? Wij hebben paarden, katten en een konijn om te verzorgen, en ik heb mijn laarzen meegenomen. Lekker in de modder baggeren, wat moet het leven fijn zijn als je een scharrelvarken bent. En ’s nachts is het hier aardedonker. Geen wonder dat ze hier de sterrenwachten in de buurt hebben gebouwd, al schijnen die radiotelescopen dwars door bewolking heen te kunnen kijken. De mensen die hier normaal wonen zijn op wintersport en komen ook uit de bewoonde wereld. Zij namen de stap, kochten hier een huis en zochten hier werk. Want dat is wel noodzakelijk, dat je je werk in de buurt hebt want de Randstad is ver weg. Zelfs Amersfoort, waar ik werk, is ruim een uur rijden. Maar je krijgt er wel wat voor terug, zo schijnt het. Ruimte, stilte en gezondheid en beweging. Tenzij iedereen naar Drenthe gaat, dan natuurlijk niet meer. Maar wat een mooi stuk Nederland. Ik was het even vergeten.

8 reacties op “Moj.

  1. robschimmert schreef:

    Ik had precies dezelfde ervaring een week geleden en een paar kilometer bij jullie vandaan. In Groningen, in het Westerwold, tussen Onstwedde en Vlagtwedde, tussen Winschoten en Ter Apel. Een groot park waar ik maar niet over uitgeschreven en uitgepraat raak, ondanks dat ik er nu al een paar maal ben geweest bij mijn broer, die daar in een boerderijtje woont. Ga er ook eens rondkijken als jullie nog de kans krijgen een van de komende dagen.

  2. Jolie schreef:

    Moj, dan zit je in noord-/oost-Drenthe..? 🙂

    En ja, het Noorden van het land is zo mooi!

  3. Mack schreef:

    Rob, goeie tip.

    Jolie, klopt, vlak bij Stadskanaal.

  4. Rob Alberts schreef:

    Bij Stadskanaal staat een prachtig klooster.
    Langer terug bracht ik een mooie vakantie in die omgeving door.
    Geniet maar lekker van de rust.

    Vrolijke vakantiegroet,

  5. randi schreef:

    Wat een mooie blog! Geniet ervan, het is jullie gegund!

  6. Jolie schreef:

    Ja, Von Bloghausen, dat klopt, maar dan lezen al die geleerde koppen hier toch “mwa”?
    Zegmaar, zoals Miss Piggy het vroeger in de MuppetShow ook uitsprak? 🙂

  7. EstherD schreef:

    Moi is Gronings, je zit daar vast in de buurt 🙂 Ja, het is hier prachtig. Wonen is echter andere koek, stevige inburgeringszin is vereist. Kan ik uit ervaring zeggen. Maar hier wonen heeft ons veel gebracht na 20 jaar Amsterdam.

Zegt u het maar

