Stug

Vanochtend kwam ik een Drentse tegen die vier honden liep uit te laten. Ik kon daar slechts één hond tegenoverstellen maar we raakten even aan de praat. Van een afstand riep ze al “moi” zoals kennelijk iedereen dat doet hier. Het mens zag eruit of ze nooit verder dan Borger was geweest, maar was uiterst vriendelijk en afstandelijk tegelijk. Of ik ook uit Bronnegerveen kwam, vroeg ze. Bronnegerveen heeft 90 inwoners en zij zag eruit alsof ze er al zestig jaar woonde, dus ze kon het niet serieus menen. Ik legde uit dat we slechts op vakantie waren. Ze zei dat er hier niets te doen was, behalve ’s zomers in Borger, maar daar kwam ze ’s zomers niet. Ik legde uit dat niks ook precies was wat we kwamen doen.

’s Middags zijn we de grens over geglipt en kwamen we in Stadskanaal. Ik moest soms hard lachen om Bert Visscher die een Groninger nadeed, maar ik kreeg nu pas door dat hij helemaal geen grap maakt maar gewoon letterlijk zegt wat hij hoort. “Dan ken ze mai nog nait,” hoorde ik een vlot uitziend meisje naast me zeggen. De (oudere) mannen hebben een hoog Jannes van der Wal gehalte, ik zou geen partijtje dammen tegen ze aandurven uit angst dat ze familie zijn van. Maar vriendelijk, ja, dat zijn ze wel in tegenstelling tot het stugge imago dat ze hebben. Misschien ben ik ongevoelig voor stug.

6 reacties op “Stug

  1. Margo schreef:

    De Groningers zijn afstandelijk, niet stug, vind ik. En ze hebben humor. In 1964 kwamen wij vanuit Zuid Afrika in Delfzijl te wonen. Niet leuk was een understatement. Ga niet naar Delfzijl.

  2. von Bloghausen schreef:

    Mai = mie. Verder ben ik het volkomen met bovenstaand persoon eens. Wij hebben inderdaad humor.

  3. Mack schreef:

    Ben jij ook een Groninger dan hermanus? Ik dacht een Fries?

  4. Fien. schreef:

    Kom op Hermie, dat laat je je niet zeggen.

  5. Bewoonster van huis in kwestie schreef:

    Stadskanaal is bijzonder. We gaan er naar de bios. En heel soms de ballorig. Verder vermijd ik het. Toen ik lag te bevallen vroeg het ambulancepersoneel: wilt u naar het ziekenhuis in Stadskanaal om te bevallen of naar Assen? (Gezien de ambulance was het best spoedeisend). Ik pufte : “Assen!!!!” Dat ligt 20 km verder dan Stadskanaal, maar ik wilde echt niet dat mijn kinderen geconfronteerd werden voor hun verdere leven met ‘geboorteplaats: Stadskanaal’ in hun paspoort.

  6. L schreef:

    Of misschien zijn ze in Vaassen nóg stugger, dat jou zelfs de eerste de beste Groninger nog meevalt.

Zegt u het maar

