Eindelijk.

16 juni 2008, toen stond op nu.nl het bericht dat er in de Bondsrepubliek weer wolven leefden. Ik vond het fantastisch nieuws waarover ik dan ook schreef op mijn weblog. Op 17 september van dat jaar schreef ik er weer over. Ze zaten toen nog maar 400 kilometer van Enschede. Daarna duurde het drie jaar voordat de wolf in Nederland zijn intrede deed. Hij werd in het Gelderse Duiven en Loenen gezien. Echter, daar was geen goed beeldmateriaal van, dus werd het niet erkend door de stichting Wolven in Nederland. Toen was het op 9 juli 2013 raak. Een heuse wolf werd gevonden in Luttelgeest, een dorpje in de Noordoostpolder. Later bleek het beest er neergelegd te zijn door een paar dronken Polen die waarschijnlijk de schik van hun leven hebben gehad. Op 11 november van dat jaar liet ik de droom maar varen. Echter, begin 2014 was er alweer een waarneming in Ootmarsum, vlak bij de grens met Duitsland.

Maar nu, vandaag, 7 maart 2015 is hij er dan eindelijk toch. In het Drentse Noord-Sleen, vlak onder onze vakantieplek van vorige week, is er een gesignaleerd en gefotografeerd. Later werd hij in Wezup, bij westerbork gezien.
wolf wezup

Na 150 jaar is hij weer terug. Het is een belangrijke dag voor het mooie en lege Drenthe. En voor Nederland. Onderschat hem niet, de wolf. Het beest is oersterk en wat ze u ook wijsmaken, hij kan levensgevaarlijk zijn. Wee degene die hem tart. Dat ik dit meemaak vind ik een voorrecht. Ik hoop dat ik er ooit een spot. En dat de volgende ijstijd zich snel aandient. Of draaf ik nu door?

8 reacties op “Eindelijk.

  1. von Bloghausen schreef:

    Er heeft ook een tijdje eentje bij Feyenoord gespeeld.

  2. Dhyan schreef:

    Zolang hij mensenschuw blijft vormt de wolf geen gevaar, raakt hij gewend aan mensen of vestigt hij z’n habitat te dicht in de buurt van menselijke nederzettingen dan vormt de wolf een aanzienlijk risico voor incidenten. Vanwege de bevolkingsdichtheid in Nederland is dat laatste het geval.

  3. Fien. schreef:

    Die van Feyenoord was knapper. Als ik er dan toch eentje moet spotten!!

  4. Mack schreef:

    Wel knapper, maar ook dommer.

  5. riakristelijn schreef:

    Ik kan goed zonder.

  6. Margo schreef:

    Ik dacht ook, hèhè, fijn voor Mack! 😀
    Maar hij of zij kan ook uit een wolvenopvang zijn ontsnapt, begreep ik. Nouja who cares, we hebben een wolf!!
    Even iets geheel anders: in Breda is iets ge beleven betreffende je grote held. Daar ivm het feit dat die kolonel Parker uit Breda kwam. In de krant stond dat hij alles te danken had aan die Parker. Ik dacht eigenlijk meer aan zichzelf, zijn stem enzo. Maar ja, hij kwam niet uit Breda hè?

  7. L schreef:

    Die Parker heeft Elvis juist verpest. Elvis was een rock ’n roller, maar zo’n Nederlander gaat er dan wel even met zijn kitscherige Frans Bauerachtige neigingen overheen hoor. Bovendien vermoedt men dat het een moordenaar was die daarom naar de VS gevlucht was.

  8. Margo schreef:

    Ja, dat verhaal heb ik ook gehoord Laurent.

Zegt u het maar

