Luis in de pels

Wat ik een mooi verschijnsel vind is de veranderlijkheid van de mens. Vind het niet echt mooi natuurlijk, maar zo zeg je dat nu eenmaal. Net als dat je soms aangeeft dat je iets grappig vindt. “Grappig dat je dat zegt,” terwijl iedereen ook wel snapt dat je je kapot ergert. Nee, liever zie ik juist standvastige mensen in alle omstandigheden, maar dat ras lijkt uitgestorven. Logisch ook, neem het voorbeeld van Petrus en de haan die drie keer kraaide. Zou Petrus standvastig geweest zijn, was hij ter plekke gelyncht, terwijl hij nu door te draaien zijn hachje redde.

Maar goed, het gaat tegenwoordig helemaal niet meer om levensgevaar maar om opgeblazen ego’s. Die kunnen schreeuwen en blazen en sissen, de ene dag dit, de andere dat. Ze hebben niet door dat er ook mensen om hen heen zijn die wel iets onthouden, ik dus, en ook niet te beroerd om ze eraan te herinneren. Een collega heeft een BMW die binnenkort uit het leasecontract loopt. Toen dat nog niet aan de orde was, had hij een hekel aan Mercedes. Logisch, Mercedes en BMW zijn rivalen. Nu Mercedes een goede aanbieding heeft (veel vermogen, weinig bijtelling) is hij toch maar eens gaan kijken. En geheel volgens mijn verwachting viel het niet tegen. Iemand die dat zegt meent dan ook dat hij een geloofwaardig oordeel kan vellen. Terwijl in zijn hoofd de beslissing al direct was gemaakt na het horen van het bijtellingspercentage. Waarschijnlijk gaat deze man lang leven. In elk geval zal hij niet gedood worden om zijn standvastigheid. Een blad aan een boom, zijn vestje waait in de richting van de wind, maar ondanks dat zijn er weinig mensen die hem op zijn nummer durven zetten.

Gelukkig ben ik er altijd nog met mijn geheugen voor uitspraken van mensen.

6 reacties op “Luis in de pels

  1. von Bloghausen schreef:

    Ik ben benieuwd wat je over mij te vingerwappen hebt

  2. Jolie schreef:

    Laatst stond er in de Volkskrant een interview met een 100-jarige, deze Tante Annie had 10 tips voor ons jongeren, één ervan was “Wees selectief dement” 😉 Ik dacht: “Die moet ik onthouden” 😉 😉

  3. Fien. schreef:

    Waarom Hermie, ben je overgestapt naar BMW?
    En wanneer is het punt aangekomen dat je van selectief dement naar dement gaat? Ik vrees dat punt.

  4. Jolie schreef:

    Ha Fien, ja dat punt vrees ik ook vaak (nu al ;-/) Zit ik voor de TV, denk ik “Hoe heet dat mens ook weer…” Na een half uur… “Oh ja, Wendy van Dijk”… Nu zie ik m’n buren e.d. vaker dan de TV, dus ik heb een ± excuus, maar mijn ‘sombere aard’ denkt dan “Jaha, kijk: daar begint het mee…’ ;-} ;-}

  5. Dhyan schreef:

    Sommigen zijn helaas uit ‘waaibomen’hout gesneden.

Zegt u het maar

