Persoonlijk record

Een jaar of zes terug had ik twee weken vakantie. Van die twee weken bracht ik vier dagen door in de badkamer. De oorzaak was een kapotte trekschakelaar. In zo’n schakelaar zitten drie aansluitingen en er komen drie draadjes uit de muur. Dat betekent volgens mij dat er zes verschillende mogelijkheden zijn om de boel aan te sluiten. Probleem was dat niet alle lampen aangingen als ik aan het touwtje trok. Of de lampen op de spiegel gingen aan, of die in het plafond, maar niet tegelijkertijd. En na elke poging moest ik naar beneden, de stop omzetten en het resultaat beoordelen. Niks werkte. Totdat iemand mij na vier dagen vertelde dat twee draadjes in één gaatje moesten. Dat was de oplossing.

Tammar, (altijd Tammar) had in een kwade bui heel hard aan het koord getrokken, de schakelaar overleefde dat niet. Toen ik  ’s avonds thuiskwam lag iedereen al op bed maar het licht in de badkamer was aan, dat kon niet meer uit. Snel ging ik het euvel met een schroevendraaier te lijf en tien tellen later had ik het licht uit, wat nu niet meer aan kon.

Ik kocht een nieuwe trekschakelaar, 24 euro zo’n kreng, en ging aan de gang. Twee uurtjes deze keer, want ik had onthouden dat er twee draadjes in één gat moesten. Moest één keer terug naar de winkel om te vragen hoe de draden vast moeten, want dit was weer een andere constructie. Begreep er niks van. Het meisje achter de kassa ook niet, maar die belde een echte stoere electricien, die twee minuten later ook daadwerkelijk verscheen. “Waar is die meneer met die trekschakelaar,” bulderde hij? “Ja, ik, ” piepte ik terug. Het is altijd genant als je een man om hulp moet vragen bij typisch mannelijke klusjes. Ik was al blij dat het meisje het niet wist. “Nou, die gaan gewoon hierin!” “Ja, maar waar zijn deze lipjes dan voor?” “Oh, daar moet je helemaal niet aanzitten, gewoon hierin duwen, kijk zo,” en hij demonstreerde.

Met die kennis was het slechts nog een lauw kunstje, want ik wist nu waar de draden in moesten, dat er twee in één gat gingen, het was nu alleen nog even een snoertje dat uit de muur kwam met een kroonsteentje verlengen, even mijn vinger openhalen, bloed en pleister,  de boel aansluiten en in de juiste volgorde de schroeven weer aandraaien.

Gelukt. Ik leer van mijn fouten en ik onthou ze ook. Al is het zes jaar geleden. Ik heb mijn tijd verbeterd van vier dagen naar twee uur.

6 reacties op “Persoonlijk record

  1. Jolie schreef:

    Eén troost, mensen die electrotechniek gestudeerd hebben (zetten stopcontacten ook regelmatig zó aan de muur dat ze er na 1 x gebruiken weer vanaf komen) en repareren het ECHT niet sneller 😉

  2. robschimmert schreef:

    Het is mijn verhaal. Alleen ik waag mij er niet meer aan, omdat er genoeg bevriende klussers zijn…..

  3. L schreef:

    In mijn gerenoveerde badkamer steken er ineens drie draden uit de muur boven mijn spiegel, waar ik helemaal geen lamp wil ophangen. Terugduwen lijkt ook niet te lukken met die dingen dus wat ik daar nu ineens mee moet…

  4. Rob Alberts schreef:

    Mooi verhaal!
    Meestal moet ik de ontdekkingstocht van voor af aan weer opnieuw maken.

    Vrolijke paasgroet,

  5. L schreef:

    @Mack: Ja, maar ik krijg die draden niet ver genoeg teruggeduwd om onder een kapje te kunnen proppen, die zitten behoorlijk klem. Misschien toch nog eens proberen…

Zegt u het maar

