Ruis

Floyd+Mayweather+deelt+Manny+Pacquiao+een+rake+stoot+uitHet was het gevecht van de eeuw gisteren tussen de Amerikaan Mayweather en de Philipijn Pacquiao. Ik had nog nooit van beide heren gehoord. Nu kan dat gewoon aan mij liggen, want ik ken wel meer beroemdheden niet. Ed Sheeran bijvoorbeeld, nooit van gehoord. Mayweather noemt zichzelf de grootse bokser die er geweest is, en wat dat betreft doet hij niet onder voor de grootste bokser die er ooit is geweest. Het irriteert mij dat de bokssport kennelijk al jaren grootheden huisvest waar ik nooit van heb gehoord. Ineens waren daar twee Russische vechtmachines, de gebroeders Klitschko. Wereldkampioenen uit het niets.

En niet dat ik de edele bokssport zo goed volg hoor, helemaal niet, maar ik kende Tyson toch ook? Er waren toch mensen die mij en de wereld op de hoogte hielden van Tyson? Trouwens, Tyson was de beste bokser ooit, dat weet ik zeker. Tyson gaf je eerst zijn allerhardste dreun op je lichaam zodat je dacht: wat in godsnaam was dat? En vervolgens kreeg je er nog een en kon je alleen nog maar in de touwen hangen en dan nog een tikje op je kin en daar lag je knock-out. Voor de wedstrijd goed en wel begonnen was. Na de eerste klap had de opponent al door dat hier niks te halen viel en moest hij in de verdediging.

Die Mayweather stopt er nu ook ineens mee. Hij mocht 180 miljoen laten bijschrijven op zijn rekening voor deze overwinning. Dus ik ken hem net en hij stopt al. Zodat er straks een nieuwe onbekende ster aan het firmament rijst, die ik ook weer niet ken. De wereld gaat gewoon te snel voor mij. De sterren vliegen mij om de oren. Maar wat wil je ook met 625 tv-zenders. Ik kan niet meer bijhouden op welke zender je moet zijn om te weten waar het over gaat. Ik zap weleens in het oneindige, en vanaf zender 23 wordt het steeds onzekerder of je ooit nog op aarde terugkeert. Je weet in elk geval zeker dat er na 23 niks meer is, alleen nog geregisseerde ruis.

7 reacties op “Ruis

  1. L schreef:

    Maar dat boksen is ook gewoon onoverzichtelijk geworden met die verschillende leagues. Waar kwamen die Russen ineens vandaan, nadat er decennialang niemand anders dan zwarte Afrikanen wonnen? Volgens mij zo corrupt als maar zijn kan, die hele bokswereld.

  2. Emigrant schreef:

    Maar van die Mayweather zul je nog horen. De media gaan natuurlijk volgen aan wat voor gekkigheid hij dat geld uitgeeft, en over een jaar of tien komt er een sappige reportage over hoe hij aan de grond zit. Een flinke belastingschuld bij voorbeeld? Had hij vast nooit aan gedacht, dat hij ook belasting moest betalen.
    Of hij heeft een mannetje voor zijn financiën, en juist die deskundige besodemietert hem voor miljoenen.

  3. pjotr schreef:

    Boksen vind ik de meest geschifte activiteit, die onder het label “sport” schijnt te moeten vallen. Een activiteit die er op gericht is een medemens schade toe te brengen, zoals hersenschuddingen, hersenbeschadigingen en allerlei inwendige bloedingen. Als we vinden, dat je medemensen niet zomaar te lijf mag gaan, dan is dat boksen toch onbegrijpelijk.

  4. Mack schreef:

    Meen je dat? Ik geloof toch dat voetballers meer schade oplopen.

  5. pjotr schreef:

    Bij voetballen gaat het in principe toch om de bal in het doel te schoppen of koppen. Dat voetballlers menen, hierbij spelers van de tegenpartij onderuit te mogen halen, te schoppen of zelfs te bijten, is niet goed te praten. Maar volgens mij is dat niet het doel van het spel.
    Als voetballers meer schade oplopen dan bij boksen, is er ook daar iets helemaal mis. En misschien is dat ook wel zo.

  6. L schreef:

    Hersendeskundigen vinden boksen gewoonweg absurd, die weten wat er met de hersenen gebeurt bij elke klap.

  7. Mack schreef:

    Ben ik het mee eens, maar de vraag is of je alles moet gaan verbieden wat ongezond is. Ik weet niet of dat weer goed is voor de mensheid.

Zegt u het maar

