Het nieuwe kijken

Wat een mens in een jaar of vijftien verzamelt aan Experiaboxen, digitennes, splitters, kabels en digitale tv toebehoren is haast niet te bevatten. Ik geloof dat ik hier op zolder wel vijf digitale tv kastjes van KPN heb staan, en zeker vier mobiele telefoons. Het zit vaak nog in het plastic, kennelijk heb je het nog allemaal niet nodig ook. KPN moet gigantische winsten maken gezien het feit dat ze die troep allemaal “gratis” bij mij afleveren.

Nu zullen al die kastjes wel ergens in China worden gemaakt tegen een kostprijs die lager is dan de verzendkosten ervan hier in Nederland, maar toch. Ik heb zeker een kilometer aan ongebruikte kabels en snoeren liggen hier. Het is allemaal waardeloos spul, maar ongebruikt kun je het haast niet weggooien. Kan altijd nog van pas komen, denk ik dan. En inderdaad, vandaag was zo’n dag. Draadloos digitale tv aangesloten op de kamer van Hans, maar je staat nog versteld van hoeveel draad er nog komt kijken bij draadloos. Mevrouw Mack had op Weggeefhoek een pracht van een DVD-speler gescoord, er zat alleen geen scartkabel bij. Scartkabel, daar was ik ongeveer gebleven toen ik er mee ophield 18 jaar geleden. Daarvoor had je nog van die antennestekkers die eigenlijk heel handig en simpel waren. Maar scart was in opkomst, ik had geen idee van het voordeel ervan, maar het was ook simpel zij het wel iets lastiger te bevestigen dan die tulpstekkers of de antennestekkers van daarvoor. Zo is het eigenlijk steeds maar doorgegaan. Er kwam steeds iets onduidelijks bij, waardoor de hoeveelheid elektronica in onze meterkast nu gelijk is aan die van een flinke patchkast uit de jaren ’90. En ik heb eigenlijk geen idee waar het allemaal voor is. Ik heb nog steeds telefoon, televisie en internet. Dat had ik ook al voordat die snoerjungle in mijn meterkast werd aangelegd, maar soit. Het verschil is wel dat ik nu lang moet wachten voor de tv is opgestart en voor hij van zender wisselt als ik zap, maar ik doe nu wel aan het nieuwe kijken.

Op zolder stond nog een tv van 18 jaar geleden. Al vijftien jaar staan hij werkloos en we hadden eigenlijk het plan om de 20 jaar oude televisie die wij twee jaar geleden nog hadden ermee te vervangen in het geval die ermee uitscheed. Maar dat deed hij niet en inmiddels werden de eerste flatscreens ook al weer gratis weggegeven door wanhopige mensen die alweer het nieuwste model hadden. Dus wij hebben sinds ruim een jaar ook een flatscreen. De oude, maar in nieuwstaat verkerende kubusvormige tv die nog boven stond hebben we nu op Hans zijn kamer gezet. Daar zit echter geen HDMI op, dus moest die met een scartkabel worden aangesloten. En moet u eens raden wie die nog op voorraad had liggen?

11 reacties op “Het nieuwe kijken

  1. Rob Alberts schreef:

    De tv met een dikke rug stond eerst uit en is nu het huis uit.
    De kabels en stekkers van oude en oudere apparatuur heb ik ook weggedaan.
    Of ik er ooit spijt van zal krijgen?

    Sinds ik blog zwerf ik over het internet. Het nieuws een de laatste roddels pik ik daar ook wel op.

    Maar of wij vooruitgang boeken met andere nieuwere kabels en stekers?

    Ach, misschien wel of toch wel niet.

    Ouderwetse groet,

  2. L schreef:

    Ik heb hier nog een beeldbuis met plat scherm dat in 2004 al enigszins verouderd was en daarom extra goedkoop, dat ik in Capelle a/d IJssel gekocht heb na een cursusdag omdat mijn toenmalige TV het ineens niet meer deed. Inmiddels vervormt het beeld wel in de hoeken, maar ik kijk zo weinig TV meer dat ik hem nog niet wil vervangen. van de andere kant, een fijn beeldscherm voor Netflix dat ik niet vanuit mijn bureaustioel hoef te bekijken heeft ook wel wat. Enfin, eerst weer eens een paar maandjes werken voordat er onzinuitgaven kunnen worden gedaan.

  3. Marloes schreef:

    Kun je hier niet eens langskomen? Wij hebben zo’n platte tv maar weten niet hoe en waarmee we de dvd speler kunnen aansluiten

  4. Mack schreef:

    Met een scartkabel natuurlijk!

  5. Ximaar schreef:

    Die elektronicaberg bevat bij een gemiddeld huishouden ook nog een dozijn verouderde printers, waarvan er niet 1 meer werkt.

    Zelf kijk ik alleen TV via ADSL en dat is een ouderwets modem met alleen kabeltjes. Een gewone TV heb ik niet meer, de Kabel is de deur uit en aan digitenne ben ik nooit begonnen. Omschakelen tussen TV-kanalen gaat in een flits, maar vaak laat ik er een paar tegelijk draaien en klik ik die naar een kleiner formaat in een of andere hoek van het scherm.

  6. Mack schreef:

    Klopt. Ik heb inderdaad ook nog een oude printer klaar staan om weg te doen.

  7. Margo schreef:

    Ik heb ook een la vol kabels en allerlei stekkers. Ook opladers voor weet ik wat. Bij iedere opruimbeurt denk ik: zal ik? En dan leg ik het toch maar weer terug.

  8. Emigrant schreef:

    Waar laat je zulk spul? Weggooien is weer slecht voor het milieu.

  9. Emigrant schreef:

    Dat wilde ik horen: milieustraat. Niet dat wij zoiets hier in Duitsland hebben …

  10. Ximaar schreef:

    @Emigrant; Bij de Praxis zit het Marburger Recycling-Zentrum.

Zegt u het maar

