Asiel zoeker

Ik begin mij hoe langer hoe meer te ergeren aan Facebook. En ergernissen zijn niet goed. Zie ik vanochtend iemand die het volgende plaatje deelt.
asielzoeker
En het gaat me niet eens om degene die het plaatje deelt, maar om degene die het plaatje de eerste keer plaatste. Dat is een mevrouw uit Rotterdam die Pim Fortuyn vereert als een heilige, terwijl hij natuurlijk gewoon een landverrader was. Maar daar gaat het nu niet om. Het gaat om het makkelijke scoren dat men met zo’n plaatje doet. Men schrijft het woord asielzoeker verkeerd en haalt daarna een zielige bejaarde aan. Alsof er -hartgrondige vloek- ook maar iemand die zo’n plaatje deelt of liked een zielige bejaarde in huis neemt! Niemand toch? Er moet alleen even gescoord worden in de wedstrijd zonder scheidsrechter.

En dat is precies wat er mis is met dit al 70 jaar in vrijheid verkerend land. Ik zag daarnet een programma over Rusland, daar verkeert men pas een jaar of 25 in vrijheid. Daar houden ze niet van homo’s en niet van drugs maar, zo zei iemand, wij bemoeien ons niet met het westen. Maar het westen wel met ons, omdat mensen in het westen vinden dat zij de enige juiste manier van samenleven hebben uitgevonden en dat ook willen opdringen aan de rest van de wereld. Daar zit wat in. Het riep zoveel vragen in mij op dat ik er onmiddellijk van in de war raakte. Ik zag iemand die op Facebook een religieus statement maakte en daar was half facebookend Nederland alweer om hem belachelijk te maken. Want de vrijheid van meningsuiting is één, maar het respecteren van een afwijkende mening is iets heel anders.

Ik hecht teveel aan sommige contacten om Facebook te verwijderen. En misschien ben ik ook wel verslaafd aan likes, zoals in de krant stond. Misschien hecht ik teveel aan het verleden en misschien heb ik mijn hoop op de verkeerde dingen gevestigd. Misschien verwacht ik wel te veel en misschien moet ik mij eens wat minder bemoeien met zaken waar ik toch geen invloed op heb. Ik neem geen asielzoeker in huis en ook geen bejaarde. Het is hier geen oorlog tenslotte. Tenminste, als je de vrijheid van meningsuitingsoorlog even niet meetelt.

11 reacties op “Asiel zoeker

  1. von Bloghausen schreef:

    Maar even serieus. Je kunt toch niet, als politiek zijnde, aan de mensen verkopen dat een asielzoekersgezin voorrang krijgt op een huurhuis waar een wachttijd van minimaal 8 jaar op staat?
    Opvang prima maar gewoon volgens de regels heur!

  2. Mack schreef:

    Ben ik helemaal met je eens, dat is ook niet goed. Aan de andere kant zeurden FC Groningen supporters ook al omdat asielzoekers één keer gratis naar de wedstrijd mochten en zij niet. Dat vind ik dan weer een gevalletje azijn zeiken.

  3. Fien. schreef:

    En die 8 jaar is al schandalig. Los van het feit wie er in moeten komen wonen.
    Dat kun je de huidige en vorige regeringen verwijten, dat er veel te weinig huurwoningen worden gebouwd. En huurwoningen in rap tempo, als ze aan reparaties toe zijn, worden verkocht.
    Ik herinner me trouwens, Mack, dat moet jij ook nog weten, een heel groot asielzoekerscentrum in Duiven. Compleet ingericht. Naast de Arnhemseweg, richting Westervoort.
    Na een paar jaar werd dat ineens afgebroken. Wat er mee gebeurd is?
    En nu moet er weer een nieuwe komen.
    En wat is het weer hier kut!!!!!! Dat begon al in de Ardennen.

  4. Mack schreef:

    Inderdaad Fien, belachelijk. En wat staat er allemaal niet leeg aan kantoorpanden? Ik begrijp geen bal van deze hele problematiek. Ad-hoc politici, dat zijn het. Verwijten elkaar gebrek aan visie. Nou, dat hebben ze in elk geval gemeenschappelijk.

  5. L schreef:

    Het woningtekort wordt veroorzaakt door te weinig huurwoningen, niet door asielzoekers.

  6. Y. schreef:

    Ik ben onlangs gestopt met Facebook, alleen nog een bericht ter verklaring waar de tekeningen zijn gebleven. Verder niet meer gekeken om ongeveer dezelfde reden. Teveel ruis en te weinig zinnige dingen. Ik houd mijn account wel aan omdat ik er mee inlog hier en daar en om heel af en toe misschien nog eens bij te lezen bij bepaalde vrienden (maar dat laatste tot op heden nog niet gedaan).

  7. L schreef:

    Als je bedoelt dat ik ook over de grens kijk dan heb je gelijk dat ik een andere kant op kijk dan veel andere Nederlanders,Hermanus.

  8. Jolie schreef:

    Heel mooi, raak en onderbouwd verwoord Mack (ik val in herhaling maar ik meen het ;-))

    (Misschien had ik het al gezegd maar..) ik ben vlak na mijn verjaardag gestopt met facebook. Net als Y. hou ik mijn account aan, maar het werd een TE overweldigende hoeveelheid; fantastisch aan de ene kant, maar aan de andere kant ook zoveel… stormen in glazen water.

    Wat ik technisch ook zo überstupid aan Facebook vind is: je krijgt op je verjaardag felicitaties, leest ze stuk voor stuk, en uiteraard: wil ze stuk voor stuk like-n. Dan zegt Facebook “HO-HO, u heeft NU een ban, u heeft nl. teveel reaxies geprobeerd te like-n.”

    M.a.w.: ik mag van FB niet iedereen bedanken die mij feliciteert?

    Dan valt hun techniek niet onder de noemer ‘social’ media.
    Dus bedankt FB, die aanleiding had ik nodig 🙂

    (En ja al die schreeuwberichten over vluchtelingen. De beschaving laat zich in de kaarten kijken.)

Zegt u het maar

