Fraude am Fahren

Dankzij mijn weblog weet ik dat ik op 25 februari 2013 dezelfde droom had als afgelopen nacht. Toen schreef ik al dat het een repeterende droom was. En ik wist wel dat ik de droom eerder had gehad, maar toen ik  teruglas moest ik wel glimlachen om een bepaald detail dat ik nu weer had gedroomd. Namelijk dat ik te lui was geweest om mijn auto te verkopen, en dat die nog ergens stond gestald zodat ik er gebruik van kon maken. Het was mijn zwarte 205 GTI 1.6 uit 1987. Ik reed er voorzichtig in, want hij had tenslotte bijna 20 jaar stilgestaan. In mijn droom was niet het feit verwerkt dat ik er twee en een half jaar terug in mijn vorige droom nog in reed. Wat niet klopte was dat er een vreemd digitaal metertje inzat, dat iets volslagen onduidelijks mat, terwijl het afgelopen nacht nog helemaal duidelijk voor me was.

Waarom komt deze droom steeds terug? Het zit in dat lakse aspect en is gericht op mij. Ik kan mezelf makkelijk tekort doen, dat is een latent gevaar. Ik probeer niet laks naar mezelf te zijn, maar dat kost moeite. Natuurlijker is om gewoon op de bank te gaan liggen en kijken wat er gebeurt. Nou, dan komt me een 205 GTI aanwaaien. Had ik hem nu maar netjes verkocht destijds, dan had me dat geld opgeleverd waarmee ik iets nuttigs had kunnen doen. Sparen voor een VW diesel bijvoorbeeld, dat toonbeeld van Duitse degelijkheid. Dan had die nu voor de deur staan pronken en had iedereen mijn succes kunnen aflezen. Maar ineens blijkt de Duitse droom in duigen te vallen, te zijn gebaseerd op een illusie, op Fraude am Fahren. Zoals de VW baas in Amerika zei: we totally screwed up! En ja, onder het beeld van de Duitse degelijkheid is een bom afgegaan, en geen kleintje ook. De hele economie van Duitsland is nu juist gebaseerd op dat aspect. Duitse degelijkheid. In één klap wordt door VW die reputatie te grabbel gegooid. De hele economie van het land wordt op het spel gezet. Juist zij, dat VAG concern dat ooit werd opgericht door de nazi’s onder de naam KDF, moest de kluit belazeren. Dat VAG concern dat nu wanhopig bezig is met damage-control, omdat als het valt, het heel Wolfsburg, voorheen KDF-stadt, en misschien wel heel Duitsland met zich meetrekt. Want vertrouwen komt te voet en gaat per Golf GTI.

Duitsland, dat net duizenden vluchtelingen heeft binnengelaten om voor eens en altijd af te rekenen met dat verleden dat ze kennelijk achtervolgt, maar dat ze verder alleen maar voorspoed bracht. En nu zitten ze daar, terwijl de wortels van het land zijn doorgezaagd. Het zal mij verbazen als er niet de totale pleuris uitbreekt op korte termijn. Ik zou de oostgrenzen vast dichtgooien hier. Laten we hopen dat het niet gebeurt, maar VW dat moedwillig ons leefklimaat schaadt en ons misleidt is rot. Onder Winterkorn moest het ten koste van alles het grootste autoconcern ter wereld worden, en daar had ik altijd al vraagtekens bij. Dat je beste wilt worden snap ik, maar de grootste? Het deed me denken aan een andere Duitser die de grootste wilde worden. Onder die druk is het concern gezwicht en bouwde sjoemelsoftware om te kunnen winnen. En daar gaan ze nu een hoge prijs voor betalen. Duitsland werd mede degelijk gemaakt door VW. Zijn ze er nu toch ingetuind?

8 reacties op “Fraude am Fahren

  1. Ximaar schreef:

    Ik heb geen ervaring met auto’s, laat staan Duitse auto’s. Wel heb ik ervaring met industriele computers van Siemens en vergeleken met de concurrenten uit Frankrijk en de USA vond ik die Siemenszooi maar een zootje gammele troep, met erg slechte software en geen service. Verre van degelijk of gründlich, en zeker niet betrouwbaar. Dat terwijl mijn Siemens walkman en stofzuiger het na 30 jaar nog altijd prima doen. Destijds liepen mensen huilend weg als ik het merk SAP noemde. Hun ICE is een schim van de TGV. Ik heb dus nooit begrepen dat mensen de meuk uit Duitsland allemaal zo fantastisch vonden/vinden. Er zit zeker goed spul tussen, maar dat komt ook in andere landen voor.

    Omgekeerd zal dergelijke software ook wel eens bij Franse en Japanse of Koreaanse auto’s op kunnen duiken.

    • Mack schreef:

      Maar ze hadden hun marketing aardig voor elkaar. Iedereen geloofde wel in dat degelijke.

    • L schreef:

      Ik had een hoogleraar in mijn eerste jaar werktuigbouwkunde die de Fransen ook altijd hoger had zitten dan de Duitsers, qua techniek.
      De Fransen zijn vaak heel innovatief geweest, maar verloren bij auto’s wel eens de doeltreffendheid uit het oog. Mecedes vond ik wat dat betreft toch altijd wel knap; grotendeels lelijke auto’s (alhoewel ze vooruit zijn gegaan) maar wel innovatief en degelijk tegelijk.

  2. Jolie schreef:

    Toch zou het me evengoed niet verbazen als zou blijken dat èlke autofabrikant sjoemelsoftware probeert te bouwen…
    Dat is, buiten de morele kant ervan gezien, waarschijnlijk ook een heel knap staaltje techniek..

    Of denk ik nu te slecht over de gehele mensheid/autofabricage-klasse? 🙂

    • Mack schreef:

      Vergeet niet dat VW onder grote druk stond om de grootste te worden. De kans dat er dan iemand van het potje met verboden middelen snoept is dan groot. Of het knap is die software te schrijven, ik weet het niet. Aardig denk ik. Maar 11 miljoen auto’s die meer NOx uitstoten dan gezegd werd is een heleboel vervuiling die niet had gemogen.

  3. Dhyan schreef:

    Verschilt het veel van het dopingschandaal bij wielrenners?

    De wereld gaat aan vlijt ten onder.

  4. L schreef:

    ik las vanochtend dat die software door Bosch is ontwikkeld, maar niet met de opzet te sjoemelen doch slechts voor interne testdoeleinden. Bosch zelf heeft in 2007 al gemeld dat het gebruik van die software bij het echte gebruik van de auto illegaal is.

    Dat degelijke imago van Duitse auto’s stamt denk ik uit de decennia t/m ongeveer 1980, toen ze vaak roestbestendiger waren dan andere merken.

Zegt u het maar

