Sushi

Op een door mijn werk georganiseerde borrel in een club nam ik bij gebrek aan bitterballen een hap sushi. Sushi in een club, beter gaat het niet worden. Later zag ik dat ik de sushi met twee stokjes had moeten pakken en het geheel door een sausje had moeten halen. Maar ik proefde die zilte smaak en probeerde het weg te slikken. Ik kreeg het niet goed doorgebeten en dus bleef het in mijn slokdarm hangen terwijl het ook nog in mijn mond zat. Lichte paniek. Welke gek heeft dit uitgevonden? Na een minuut had ik het weg en kon maagzuur zijn vernietigende werk gaan doen terwijl ik een slok bier nam.

Ik vraag me al langere tijd af hoe het kan dat sushi aan terrein wint in Nederland. Over smaak valt niet te twisten maar dat wil niet zeggen dat je het niet belachelijk mag vinden als iemand sushi lekker vindt. Want hoe kan zo’n kleffe zoute hap nu wedijveren met een bitterbal of een stukje kaas? Ik vind het zelfs een beetje irritant dat mensen dit lekker vinden omdat het helemaal niet te vreten is voor een westerling! Het zijn ook altijd de wat hippe types die dit eten, let maar op. Als u nu denkt: “ik vind het ook lekker,” dan weet ik dat u een hip type bent dat zich graag laat zien in een club. Ik heb ook geen idee waar het woord club vandaan komt, want een club was altijd iets met sport. Je kon als kind ook een club oprichten en daar konden je populairste vriendjes dan bij. Maar het was zeker geen horecagelegenheid terwijl het dat nu ineens wel is. Er is ook niks anders aan een club dan aan een kroeg aan het water. Ik zit nog niet in de leeftijd dat ik zeg dat het mijn tijd wel zal duren. Nee, ik zit nog in het verzet helaas. Van mij mag iedereen zich verslikken in sushi en clubs mogen in een zinkgat verdwijnen. Ik aard niet in een club. Ik wil bier, bitterballen en lachen. Ik ontvluchtte de warmte daarbinnen samen met een collega. We zaten aan de rand van het water en al snel hadden we een goed gesprek. Ik had het niet in de gaten, maar dat zei ze later tegen een andere collega die ons kwam halen, dat we een diep gesprek hadden. En dat was helemaal niet zo, alleen zitten we op dezelfde golflengte en hadden we het over onze kindertijd.

Toen we terug naar binnen gingen was de sushi op. Helaas. Ik bestelde nog een biertje tussen mijn droge witte wijn drinkende collega’s en keerde weer eens huiswaarts. Ik ben niet gewoon gebleven, het is voor mij eenvoudigweg onmogelijk om anders te worden. Het is jammer, want het zou zoveel deuren hebben geopend. Als ik straks in mijn graf lig na te denken over mijn leven, dan is dat een stuk saaier geweest doordat ik geen sushi waardeerde. Aan de andere kant heb ik het idee dat als ik sushi waardeer, ik veel eerder in mijn graf lig. Banzai!

17 reacties op “Sushi

  1. Ximaar schreef:

    Ik heb rond 1994 een half jaar in een Taiwanees hotel overnacht. We hadden deze ter plekke uitgekozen omdat ie minder duur en minder luxe was. Al snel bleek ie voor de Japanse markt te zijn en regelmatig zagen we er kuddes Japanse honkballers in de lift. Naast zeer slecht Amerikaans witbrood lagen er ook altijd van die kouwe rijstrolletjes in zeewier op het ontbijtbuffet. En omdat dat grouwe karton ook niet echt smaakte heb ik het dus regelmatig geprobeerd. Maar ook ik vind het dus niet alles en het kan echt niet tegen bitterballen of vlammetjes op. Het zal al een vooruitgang zijn als we die meuk gewoon rijstrolletjes gaan noemen.

  2. Dhyan schreef:

    Het is maar dat je het weet, ik hou er ook niet van.

  3. riakristelijn schreef:

    Ik vind het ook vies.

  4. pauline schreef:

    De bovenkantjes zijn oké maar die bult meegeleverde rijst….bah.
    maar het zal mijn tijd wel duren (50 hè) 🙂

  5. Dhyan schreef:

    Daarentegen Sushi heeft wel iets lieflijks alsof je Sushi, het lievere jongere zusje, niet mag teleurstellen.

  6. Y. schreef:

    Ik vind sushi wél lekker, en als het naar zout smaakte, dan is er iets niet goed gegaan. De meeste sushi is zacht van smaak, maar van rauwe vis en veel bacteriën houden is wel handig. Bij de meeste sushirestaurants/-bars/allyoucaneat-gelegenheden kun je ook iets van vleesgerechtjes krijgen, kip teriyaki of een soort babipangang-achtig goedje. Voor als je echt de sushi niet wegkrijgt wel een aanrader. En de gefrituurde happen zijn ook te krijgen, Japanse, maar ook Westerse… zelfs kipnuggets en bitterballen.

  7. Emigrant schreef:

    Maar Japanners worden allemaal honderd; zou dat toch aan de Sushi liggen?

  8. Marloes schreef:

    ik heb nog nooit sushi gegeten en ben ook niet van plan er mee te beginnen

  9. Gabry schreef:

    Ik ben dol op sushi en ben ook regelmatig in een club geweest. Mag ik nu niet meer bij jullie thuis komen?

Zegt u het maar

