De voetbalsupporter

Ik aanschouwde de man op de tribune. Hij werd niet speciaal in beeld genomen, maar was onderdeel van het publiek. De scheidsrechter had zojuist geen gele kaart getrokken voor een speler van de tegenpartij, en daar was het publiek -in het bijzonder dit onderdeel- het niet mee eens. Er klonk gefluit en de man maakte het “kaarttrekgebaar” in de richting van de scheidsrechter. Hij deed het een keer of vier achtereenvolgens voordat de camera zich weer op het veld richtte. De scheidsrechter had de man niet gezien. Geen van de spelers had de man gezien. In het publiek merkte niemand hem op. Ik was de enige. De gele kaart bleef op zak.

Wat gaat er in zo’n man om, vraag ik me af. Wat denken zijn hersenen? Hoe is hij hier ooit mee begonnen? Is het een kwestie van als jonge jongen naar het stadion gaan en na verloop van jaren te vergroeien met het publiek? Voelt hij zich inmiddels zo’n belangrijk onderdeel van de club dat hij meent dat hij zich met de wedstrijdleiding mag bemoeien? Gelooft de man werkelijk dat de scheidsrechter hem opmerkt? En gelooft hij dat, al mocht de scheidsrechter dat doen, hij hem op andere gedachten kan brengen? Of weet hij, nadat hij zijn leven wijdde aan het supporterschap, niet meer beter en is dit een automatische reactie geworden? Is hij teleurgesteld dat de scheidsrechter hem niet zag, of is hij er van overtuigd dat de scheidsrechter hem wel gezien heeft en het de volgende keer niet meer in zijn hoofd haalt die kaart niet te trekken? Of is hij gewoon een Spanjaard en kan hij niet anders?

Ik begrijp het niet. Ik probeer van nature zo weinig mogelijk kritiek te uiten op hen wiens beroep ik niet beter zou kunnen uitvoeren. Want in het publiek staan is één, in het veld voor het oog van tienduizenden de leiding hebben is twee. Mijn respect voor de stoïcijnse scheidsrechter is vele malen groter dan dat voor de verongelijkte voetbalsupporter.

5 reacties op “De voetbalsupporter

  1. von Bloghausen schreef:

    Jij kent vast dat hilarische stukje van Herman van Veen wel.
    Daar moest ik aan denken. 😄😄

  2. Jolie schreef:

    Over een variant van dat gedrag verbaas ik me wel ‘ns op Twitter; daar komen wel ‘ns mensen voorbij die *alleen* maar tweets zenden aan “Bekende Nederlanders en Hoogwaardigheidsbekleders.”
    Dan vraag ik me ook af.. wat wil zo’n twitteraar daarmee bereiken..? Waarom de hele tijd in de frustratie verblijven dat er nooit een reactie komt, of in de hoop dat iemand iets met die twitteraars ‘geniale adviezen’ (kuch) doet…?
    Trieste mensen (waarschijnlijk.)
    Of eh, gewezen voetbalsupporters 🙂

  3. Margo schreef:

    Verongelijkte voetbalsupporters, daar zijn er erg veel van! Veel meer dan stoïcijnse scheidsrechters.

Zegt u het maar

