Dronken

Ik heb mezelf in de war gebracht vandaag. Ik was in de war omdat ik vasthoud aan wat ik denk en niet meega of kan met allerlei nieuwe eigenaardigheden. Ik kreeg het aan de stok met collega’s die mij halsstarrig vonden omdat ik hun nieuw verkregen inzichten niet met gejubel ontving. Zij hadden het licht gezien maar bij mij was het nog donker. Ik zag de voordelen eenmaal niet en zolang ik die niet zie ben ik niet enthousiast. Of er wel iets was van de laatste tien jaar dat ik dan wel kon waarderen, was de vraag. Ik moest hen het antwoord schuldig blijven.

Ik moest een filmpje kijken dat mij zou overtuigen. Twee mannen die zeiden dat je out of the box moet denken, ik heb het al honderden keren gehoord. Ik was wederom niet enthousiast, en men dacht dat ik het expres deed. Ik had diezelfde ochtend nog een filmpje laten zien van twee F1 coureurs in een opgevoerde kever, waarbij ik wel stond te kwijlen. Ik moest maar begrijpen dat er eenmaal verschillen waren in de dingen waar mensen enthousiast van raakten. Maar het verschil voor mij was toch duidelijk dat de out of the box jongens mij probeerden te overtuigen om mijn geld naar hun box 3 te storten, terwijl Coulthard en Button op hun beurt als kinderen zo blij waren in hun snelle Volkswagen Kever uit 1974.

Op de terugweg had ik het weer glashelder. Ik ben in een groot toneelstuk beland waar mensen de werkelijkheid niet meer van fictie kunnen onderscheiden. Alleen als ze dronken zijn kunnen ze nog helder denken. Dan hangen ze aan mijn schouder en schreeuwen ze dat ik gelijk heb. Maar als de drank is uitgewerkt en hun programmering weer in werking treedt, heb ik moeite ze te volgen. Ik was in de war gebracht omdat ik kennelijk altijd dronken ben. Zeker in de auto op weg naar huis.

5 reacties op “Dronken

  1. Ximaar schreef:

    Het leven is een aaneenrijging van toneelstukjes. De meeste toneelstukjes worden opgevoerd om je zo te gedragen zoals je denkt dat een ander dat graag ziet. Bij de baas zijn we onderdanig en gemanierd en diezelfde mensen gaan binnen een groep voetbalsupporters volledig los want anders hoor je er niet bij. En als we dronken zijn, dan lukt dat toneelspelen niet meer en vallen we uit onze rollen.

    Natuurlijk zijn daar uitzonderingen op. Anderen zien mij als iemand die vaak buiten de doos denkt. Dat zal deels waar zijn, maar ik vind het wel meevallen. Ik heb me erg onafhankelijk gemaakt en al voor mijn 50ste ben ik gekapt met betaald werk omdat ik genoeg had. Ik hoef om die reden niet meer mee te doen aan de toneelstukjes op het werk. Voor die tijd was ik overigens ook al behoorlijk onafhankelijk en deed ik niet mee aan de stropdassendracht of dagelijks met een auto in de file staan.

    Ik word bijna niet dronken, daar ik op tijd stop. Als ik meer op heb kraam ik dezelfde onzin uit als wanneer ik maanden geen druppel alcohol inneem. Daarmee vind ik dat ik normaal ben en wijken de mensen af die na dronkenschap volledig veranderen.

  2. Marloes schreef:

    zwaar overschat dat buiten de doos denken en ik laat me ook niet aanpraten enthousiast te worden over iets dat me niet overtuigen kan…

  3. robschimmert schreef:

    Dit ongemak hoort nu eenmaal bij onafhankelijkheid. Heb je daar geen trek in en vind je het ergens bij horen gerieflijker, dan loop en roep je met de meute en haar waan van de dag mee. En dan moet je vooral ook geen eigen meningen verkondigen op een weblog, heb ik inmiddels ook te vaak ervaren. Maar ik kan niet anders en ga er dus mooi mee door.

  4. pjotr schreef:

    Naarmate je ouder wordt, heb je minder zin in het meedraaien in die toneelstukjes. Je ziet er steeds minder het nut van en hebt steeds meer twijfels, of veel vernieuwingen wel ergens toe leiden.
    Je wilt je niet meer laten opjutten voor weer eens een dubieuze “vernieuwing”. Je begint echt onafhankelijk te denken. Helaas ben je nu voor een jonge manager “te oud” aan het worden en als je niet uitkijkt, wordt je ingeruild voor een jonger, kneedbaarder exemplaar.

  5. Dhyan schreef:

    Mooie reacties, in, vooral de laatste 2, kan ik me helemaal vinden.

Zegt u het maar

