Ik heb aan je gedacht.

Het is 16 augustus en 40 jaar geleden. Ik weet nog dat het 16 augustus was en tien jaar geleden. Dat was dus 30 jaar geleden. Het leek een eeuwigheid geleden omdat er in die tien jaar veel meer gebeurde dan de afgelopen 30 jaar. Tenminste, dat lijkt zo, het is niet echt zo. Maar toch.

Ik heb de documentaire vanavond gezien. Elvis leeft, op NPO 1. Ik wist niet er zoveel Japanners idolaat van Elvis waren. Vooral van de jonge Elvis. Ze kennen geen woord Engels, maar dat belet ze niet om Elvis te zingen in het Japans. Het klinkt nergens naar. Maar toch leuk.

Daarna kwamen een aantal Nederlandse artiesten een ode brengen aan Elvis. Douwe Bob. Jet Rebel. Die laatste pakte een lullig onbekend filmliedje en zong het. Het was grappig.

40 jaar geleden, ik weet het niet eens meer. Ik kan me zijn overlijden niet herinneren. Ik moet wel vlak daarna mijn eerste LP hebben gekocht, zonder dat ik in de gaten had over welke grootheid het ging en welke leegte hij zojuist had achtergelaten. Dat heb ik allemaal later ontdekt. En nog steeds ontdek ik nummers die ik niet kende. Raar is dat. Elvis heeft ongeveer 700 nummers achtergelaten, en natuurlijk zitten er een paar tussen die je niet onthoud. Maar ik was twee jaar geleden stomverbaasd, dat ik dit nog nooit had gehoord.


We can make the morning.

En dit:


Thinking about you.

2 reacties op “Ik heb aan je gedacht.

  1. Rob Alberts schreef:

    Geen muziekliefhebber en geen Elviskenner.

    Toevallig herinner ik mij dat moment wel.

    Vriendelijke groet,

  2. Fien. schreef:

    Gisteren even een stukje gezien. Ik kan het me nog wel herinneren, zijn sterfdatum. Maar er waren anderen waar ik naar luisterde toen.
    Ik vond hem ordinair. Daar luisterde en keek je niet naar.
    Pas veel later kreeg ik door wat een geweldige stem die man had. En wat jammer van al dat verval.

Zegt u het maar

