In koelen bloede

De beelden van het in koelen bloede doodschieten van een gewonde agent brachten mij in opperste verwarring. Was dit echt? Was dit in Parijs? De koelbloedigheid waarmee het gebeurde, het afwerende gebaar van de agent en de Jihadist die hem vermoordde met een schot door het hoofd. Het geluid van de schoten. Wat zich kort daarvoor binnen heeft afgespeeld laat zich raden. Moorden gebeuren dagelijks en terroristische aanslagen ook. Maar dit kwam gevaarlijk dichtbij. Anders dan andere keren voelde ik machteloosheid en angst in plaats van mededogen met de slachtoffers. Normaal erger ik me er dood aan als iemand op tv staat te vertellen net nadat er iets ernstigs is gebeurd, dat hij ook het slachtoffer had kunnen zijn maar het gelukkig niet was. En nu had ik een beetje van hetzelfde. Ik dacht aan mijn gezin dat ook niet op genade van extremisten hoeft te rekenen, mochten zij door een ongelukkig toeval net hun pad kruisen. En het is niet eens angst voor de kans dat het gebeurt, want die is klein, maar voor het feit dat er zulke extremisten rondlopen die er niet voor terug zullen deinzen een onschuldige dood te schieten.

Alsof ik dat niet allang wist. Het dossier van de Bende van Nijvel verjaart dit jaar. Een bomscherf vliegt niet in een boogje om een onschuldig persoon heen. Maar om nu op beelden te zien dat er mensen zijn die zo weldoordacht een meervoudige moord plegen vond ik toch wel schokkend. Meer nog dan het fatale schot was ik geschrokken van hun reacties erna. Het zag er zo eng koelbloedig uit. Ze riepen iets, ze renden een beetje, en ze reden vrij rustig weg. Als je hun pad op het verkeerde moment kruist ben je er geweest. De politieman kan niet eens hun echte vijand zijn geweest. Die had de profeet tenslotte niet beledigd. Maar hij was het wel die nu als laatste moest boeten en dat werd zodanig in beeld gebracht dat deze aanslag sterker herinnerd zal worden dan andere waarbij nog meer slachtoffers vielen. Althans, bij mij.

Auteur: Mack

Ik ben Mack, uit 1969, dat klinkt vertrouwder dan het noemen van mijn leeftijd. Begonnen in 2004 met web streepje log, dat te succesvol werd en dus overgenomen door snelle jongens die alles kapot maakten. Ik heb in tegenstelling tot velen mijn archieven kunnen redden, maar bijbehorende foto's zijn veelal verdwenen in de diepste krochten van internet en dus weg. Ik woon in Vaassen, aan de oostelijke rand van de Veluwe en schrijf daarover alsof het onontdekte wildernis is. In werkelijkheid is het één grote ergernis van verbodentoegangbordjes en zwervende toeristen. Verder schrijf ik over alles, soms serieus maar meestal niet. Sorry.

14 gedachten over “In koelen bloede”

  1. Ik blijf er bij dat we met de immigratie en het asielbeleid ook nog eens de problemen uit andere landen importeren en dat wordt mij niet in dank afgenomen.

    Like

  2. Daar heb je gelijk in. Maar dan wordt het wel erg “ieder voor zich en God voor ons allen” in een tijd dat God toch niet meer bestaat voor veel westerlingen.

    Like

  3. Je hebt heel to the point beschreven, ‘als je hun pad op het verkeerde moment kruist ben je er geweest’, – It does not matter if you are a French cartoonist or a Yezidi child, or an aid worker or journalist, voegt de telegraph.co.uk er aan toe.

    Ik begrijp de reacties, maar met geweld of ondemocratische acties, verlies je het moreel, (net als zij) en doe je eigenlijk wat ze willen 😦 Wat ik ‘moet vinden’ weet ik niet.

    Geliked door 1 persoon

  4. Wij vergeten maar al te snel dat we hier ook (zonder inmenging van buitenaf want dat is wat hén kennelijk juist in grote mate stoort) strijd hebben moeten voeren om dat wat we wensten voor elkaar te krijgen. Dat is voor ons inmiddels o.a. de vrijheid van meningsuiting die voor hen nog zwaar moet worden bevochten en die nu (vanwege onze bemoeizucht de hele wereld te willen beheersen) hier getracht wordt dáár te voorkomen. Hopelijk gaan we snel inzien dat door al die bemoeizucht de verhoudingen in de wereld ver te zoeken zijn?

    Like

  5. Volgens mij snap ik wat je bedoelt Dhyan, en mijn privé-mening is dat ook: laat het westen alsjeblieft ophouden zich militair te bemoeien met allerlei landen, en als ‘we’ ons willen bemoeien, laten we het dan doen door wel of geen handelsovereenkomsten aan te gaan met bepaalde regimes.

    Deze terroristen zijn er m.i. op uit om een breuk te forceren tussen “het” westen en “de” islam, en gebruiken alles wat hun goed uitkomt. Zo’n redactie wegvagen komt hun goed uit, want “de” islam zal zeggen “hadden ze de profeet maar niet moeten beledigen”, en “het” westen zal meteen als een wesp gestoken reageren: Marine le Pen groeit, Wilders groeit, en hoppa: daar is de breuk die de terroristen willen.

    Like

  6. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook vrij dom vind om de Islam te beledigen. Afgezien van dom is het ook niet nodig. Waar is de grens tussen functionele humor en die van laten we zeggen, Hans Teeuwen, die beledigt omdat hij dat nu eenmaal kan als de beste en vind dat hij beschermd moet worden door de Nederlandse wetten? En ja natuurlijk moet iedereen met z’n poten van een ander afblijven maar het is een utopie om te denken dat dat ook zal gebeuren. Er zullen altijd inbrekers zijn, dat mag ook niet. Er zullen altijd belastingoplichters zijn, dat mag ook niet. Dus zullen er ook altijd mensen zijn die eerwraak nemen, wat in sommige landen zelfs nog wel mag.

    Like

  7. Precies dat laatste vind ik ook Mack, maar dat deel ik liever niet op Facebook 😉
    Vrijheid van meningsuiting is een heel groot en zwaarbevochten goed, en die mening mag scherp zijn, maar uit die mening dan wel met respect. Dat geldt natuurlijk voor alle partijen. Het begint bij jezelf nietwaar? (Verder “vind” ik bij voorkeur zo weinig mogelijk maar dit dan weer wel.)

    En enge mensen met geweren zullen altijd bestaan. Ik ben zelf een tijdje bang geweest omdat er in België toen een malloot was die op een kinderdagverblijf (zonder reden) leidsters, kinderen en baby’s dood had gestoken. Durfde ik Jari eigenlijk niet meer weg te brengen. Maar op een gegeven moment moet je toch. Leven in angst is eigenlijk niet te doen.

    Like

  8. De moordpartij heeft in mijn linklijst ook een slachtoffer gemaakt… Ik heb Rob eruitgegooid.

    Het is hard, maar af en toe moet een mens hier en daar wat Misantropie uitbannen. Dat geseyck over de “selectieve verontwaardiging.” Alsof Rob in staat is om over elke moordpartij en elk onrecht te berichten. Dat krijgt zelfs hij als veulblogger niet laaaaaaaang voorelkaar 😉

    Like

  9. Hans Teeuwen heeft het recht om de draak te blijven steken met godsdiensten, die door sommigen als beledigend kunnen worden ervaren.
    Wat voor beschaving zijn we als we daar afstand van doen?
    Daar gaat het om. Niet om ons waardeoordeel. Want dat kunnen we hebben, omdat we vrijheid van meningsuiting hebben.

    Like

  10. @Fien: Ja hoor, dat recht is er. Maar het is natuurlijk niet slim en niet bevorderlijk voor een verdraagzame samenleving. Hij is toevallig erg goed in tot op het bot beledigen, de meeste mensen hebben een soort ingebouwde rem. En juist die rem, dat je maar niet alles zomaar zegt, maakt de samenleving verdraagbaar.

    @Jolie: Maar het vrije woord dan? 😉 Nee, het vrije woord heeft mijns inziens alleen maar te maken dat je van overheidswege niet vervolgd wordt voor uitlatingen. Voor de rest niet. En het gelijk is nooit aan één kant maar hangt als een elastiek tussen de partijen. Soms trekt de een er wat harder aan, soms de ander, maar zelfs als het breekt heb je allebei een stukje.

    Like

Zegt u het maar

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.